- Project Runeberg -  Riksföreningens för Gymnastikens Främjande Årsbok / 1935 /
57

(1934-1938)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kroppsidealet genom tiderna

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Manlig figur, målning
av Michelangelo i
Sixtinska kapellet. Ju
längre renässansen
fortskred, desto mäktigare
och kraftfullare blev det
manliga, fysiskaidealet.

en bronsstaty av David med hjälm och benskenor men eljest
naken. Han är inte mer än yngling. Kroppen är gosscaktigt vek,
och dess mjuka rörelse är nästan kokett. Inga muskler äro
särskilt utvecklade,- hela kroppen verkar nästan som en ung planta,
som spirat i solskenet. Vi kunna göra samma iakttagelse i andra
verk av Donatcllo eller i verk av andra samtida konstnärer. Det
kroppsliga idealet, i den man vi verkligen kunna spåra försök till
framställning av idealgestalter, är inte den tränade, fysiskt
full-rustade gestalten, utan det är den unga, mjuka smidiga
människogestalten, där framtidens alla möjligheter ligga uppenbara men
outvecklade. Vilja vi finna kvinnliga motsvarigheter till
Dona-tellos ynglingagestalter, kunna vi vända oss till hans samtida
Botticellis målningar, exempelvis den mest kända och berömda
bland dem alla, Venus’ födelse. Det finns här ingenting av yppig
kärleksgudinna, därigenom ser inan också konstnärens sjah siän-

57

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 16:08:48 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/rfgymnfr/1935/0061.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free