- Project Runeberg -  Riksföreningens för Gymnastikens Främjande Årsbok / 1938 /
35

(1934-1938)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

möter man en konstnär, som i lugn
och självmedveten kraft skapar efter
en fast inre övertygelse? Visst finns
det fortfarande god och äkta konst
men det finns också humbug i
skrämmande omfattning.

En fråga, som man ständigt måste
återvända till, när man talar om idrott
och konst, är naturalismens betydelse.

Den konstnärliga naturalismen har
råkat i vanrykte, vilket har sina
mycket naturliga skäl. Men i detta
sakförhållande ligger en av den
konstnärliga humbugens starkaste
bundsförvanter. En dålig konstnär, som
försöker sig på naturalistisk konst,
avslöjar sig själv tämligen lätt, men
om samma dåliga konstnär sätter
några alldeles meningslösa färgklickar
på en duk, finnes alltid sådana, som
ta honom på allvar. På samma sätt
är det med hänsyn till den
kommande kritiken — jag tänker
naturligtvis inte på den goda och
sakkunniga kritiken -— betydligt tryggare
att avbilda en människa med svullna
smalben och förvridna proportioner.

Eftertanken säger utan vidare, att
man inte kommer så långt, bara genom att konstnärerna övergå
till att avbilda vackra och idrottstränade kroppar på ett
naturalistiskt sätt. Någonting så förfärligt har sällan skådats i
konstväg som den affisch med en häcklöpare, varmed man gjorde
reklam för svenska mästerskapstävlingarna i Göteborg 1937.
Eller det fruktansvärda åbäke föreställande Erik Lemming,
som man placerat utanför den samtidigt pågående så kallade
Olympiautställningen i Mässhallarna.

Men det vore lika meningslöst att förneka den solida grundval,
som konstnären kan skaffa sig genom att noggrant och ingående
studera människokroppen, den vackra, välutbildade, vältränade

Gängtävlande flicka, skulptur
av tysken Fritz Röll, utställd
på Berlin-Olympiadens
konstutställning.

35

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 16:09:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/rfgymnfr/1938/0035.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free