- Project Runeberg -  Rapport från kinesisk by /
34

(1967) [MARC] Author: Jan Myrdal - Tema: China
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   
Note: This work was first published in 1967, less than 70 years ago. Jan Myrdal died in 2020, less than 70 years ago. Therefore, this work is protected by copyright, restricting your legal rights to reproduce it. However, you are welcome to view it on screen, as you do now. Read more about copyright.

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Liu Ling by - Livsrytmen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

och deras skor är helare och de verkar lyckliga. Men bruden
uppträder annars som förut. Folk betraktar henne inte som riktigt gift
förrän hon fött ett barn. Innan dess är hon fortfarande en flicka
fast hon är gift. Hon vågar ännu inte tala och skämta med de andra.
Men alla skämtar med henne och hennes man. Man stannar henne
ute på landsvägen och frågar: »Nå, är du kär i din man?» Och om
brudgummen varit i staden hejdar man honom och säger: »Vad
har du köpt åt din brud?» Då rodnar de men de skämtar inte
tillbaka förrän bruden fått sitt första barn. Hon är mindre blyg än
före äktenskapet visserligen men hon är inte en av de gifta
kvinnorna ännu.

Om de inte får några barn adopterar de en son. Så gjorde Tien
Kuei-hua. Hennes man är en ganbu vid kolgruvorna i Yenan. Han
var ställföreträdande partisekreterare i Liu Ling Folkkommun fram
till 1961. Då förflyttades han. När de inte fick några barn
adopterade de ett. Helst adopterar man ett barn från några nära
släktingar som har tillräckligt med söner. Detta gör man för att
familjen inte skall dö ut. Den adopterade sonen måste behandlas väl. Ty
han utgör ju familjens framtid. Sådana adoptioner är rätt vanliga.

Numera är skilsmässor mycket sällsynta. I det gamla samhället
var det ju inga fria äktenskap och när det nya samhället började
blev det därför många skilsmässor på en gång. Men nu sker inte
detta längre. Om det finns barn i äktenskapet tycker folk att det är
omoraliskt och dåligt handlat att lämna dem. Om äktenskapet är
barnlöst anser folk fortfarande att skilsmässor är omoraliska ty
numera är det ju frihet i äktenskapet, och då parterna har valt
varandra själva så får de väl stå sitt kast. Barn kan man ju adoptera.
Om de trots allt vill skiljas försöker de olika organisationerna,
partiet och ungdomsförbundet och kvinnogruppen att uppfostra dem
och förklara för dem vad som är anständigt och vad som är
förenligt med socialistisk moral. Men om de framhärdar så tas frågan
upp av Folkkommunens medlingskommitté som diskuterar frågan
med dem ingående och förklarar för dem varför de inte skall
skiljas utan hur de skall leva tillsammans och komma överens. Men om
de efter allt detta ändå inte ger med sig utan fortfarande vill skiljas
har de naturligtvis rätt att gå till domstol i Yenan och där får de
ta rättegång om skilsmässa. Men det har inte hänt i Liu Ling. Ingen
har heller hört talas om någon skilsmässa i grannbyarna på många
år. Ty nu är det ju längesedan kvinnan blev jämställd här och
nästan alla äktenskap har ingåtts av fri vilja.

Slagsmål och oroligheter förekommer inte i Liu Ling. Svartsjuka
vet man inte att någon har lidit av. Otrohet har man aldrig hört
talas om i byn. Något passionsdrama har inte förekommit. Mord

34

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 16:09:54 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/rfkb/0036.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free