Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
1809.
381
som oj Hr någon fortsättning af Silfverstolpe^ Journal, med
behörig ursäkt och pretext, hvarför^ så sker — Gucl vet!
— upphörandet af hans Journal eller dylikt, som du kan
påhitta.
Det är mitt barn frågan är om. Min ömhet drifver mig
att skaffa det ut och fram i verlden, som knapt lärer kunna
ske utan dig. Det kommer blott an på, om clu finner clet
passande. Visst är det litet abstract, helst i början, men
detta ger sig längre fram. Ilufvudtanken, som ännu ej är
klar i första biten deraf, clen Silfverstolpe har, är ny, och
dess utförande, hoppas jag, blir intressant nog; men detta
synes väl ej förr än i andra biten. Abstraetion, hoppas jag
äfven, ehuru afskräckande för en, skall ersättas genom clen
djerfva parodoxicn, hvarmed kanske våra poeter och 18
Grand-croix af fra is toisons (lambskinn) de genie finna sig
högligen scandaliserade. Långt blir clet väl viel utarbetningen,
det ser jag förut, bestående af 4 bitar, clen 2:a bra läng och
längst.
Beder dig om svar. Förr kan jag ej sätta mig till
utarbetningen af clet följande. Men gör dervid ingenting af
eomplaisanee; du är dina medarbetares förman. Om clet ej
konvenerar dig att taga in i Lyceum en redan tryckt bit, sa
låt saken hvila; underrätta mig blott derom.
Jag läser nu publice filosofiens historia, det begripligaste
jag vet i filosofien. — Jag menar begripligt, för dem, som
ännu ej begripa filosofi och för hvilka filosofien derföre måste
vara obegriplig, och det rår jag ej för. — Visst är denna
historia i föreläsningarna nova — utan att följa någon auctor,
emedan alla ha orätt — methodo pertractata et illustrata,
med riktiga filosofiska omdömen och i oafbrutet sammanhang.
Nu, när jag hvarken kan undvika filosofien eller
sammanhanget, ser clu väl, att jag måste bli obegriplig, men det
rår jag ej heller för.
Privat läser jag en Inledning eller Propa>dcutik till
filosofien; ott försök clie Leute zum verstehcn zu zwingen,
efter Fichtes uttryck. Den nödvändiga obegripligheten der
är ej så gifven; jag har erfarit möjligheten att begripa. Jag
ger ingen Laudatur för ro skull, och jag fann mig tvungen
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>