- Project Runeberg -  Ridåns fram- och baksida. Några små iakttagelser om våra samtida kungliga teatrar af Observator /
27

(1874) [MARC] Author: August Felix Westermark
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Den ljusa kostymanordning, vi nu omtalat, följes till
punkt och pricka vid alla repriser af äldre operor och
skådespel, hvilka ej blifvit uppsatta på nytt; endast förste
älskaren eller titelrolens innehafvare kan möjligen ”i nåder” få
sig beviljad en bättre kostym.

Det skall i sanning vara endast vid en kunglig teater
sådana tokerier kunna passera och en sådan hushållning
till-lämpas!

På tal om ”Hugenottema” kunna vi ej förgäta de
sceniska arrangemangerna vid denna snillrika och storartade operas
uppförande. Något besattare hafva vi aldrig sett på en scen,
icke ens i landsorten. De stora folkscenerna blifva riktiga
karrikaturer på hvad de skola vara, och slutscenen sedan!
Tre statister, ömkliga att skåda, med facklor lysande på de
döende Raoul och Valentine! Och i hvilka ställningar!!
Åtminstone borde man ega rätt att fordra, att på landets
första teater en tragisk slutscen i ett sådaut verk som
”Hu-genotterna” ej göres löjlig genom dumma och hufvudlösa
anordningar.

Den nuvarande sceniska regimen är mycket olycklig
så-snart folkscener skola arrangeras. Uti Aubers ”Den
Stumma” t. ex., som för några år sedan gafs med verkligt
dramatiskt lif, ser man samma brist på scenisk blick hos
regissören. Fiskrarnes imponerande stridsrop, sjelfva striden i
tredje akten, den stora sammansvärjningsscenen, allt går lamt
och färglöst emot förr. Det är regissörens pligt att förmå
alla på scenen innevarande att deltaga i handlingen; då först
kan ett dramatiskt lif åstadkommas; men nu stå herrar och
damer af kören och balletten som om de voro alldeles
främmande för hvad som föregår omkring dem och tro
allt vara väl bestäldt, blott de sjunga sina körer eller dansa
sina nummer! Hvad för sammanhållning, hvad för
dramatiskt och musikaliskt helt skall på detta sätt kunna ernås?

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 16:14:15 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ridan/0027.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free