- Project Runeberg -  Inledningsvetenskapen till den Heliga Skrift /
95

(1872) [MARC] Author: Martin Gabriel Rosenius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

95

härrörande delarna. Hvad det första beträffar, namnet
un is, så kan det ifrågasättas, hvad det ordet un is
verkligen innebär, antingen det här står såsom ett nonien
pro-prium eller såsom ett nomen appellativum. Detta kan
ifrågasättas. Ty det synes ej vara alldeles säkert, att till det
uti vesterländska språk nyttjade namnet Kvqog, Cyrus, uti
de österländska finnes något fullt motsvarande. Ty hos
de gräkiska häfdatecknarne, från hvilka det närmast
utgått, äro i framställningen om den person, hvilken det
skulle hafva tillhört, den mest brokiga mångfald och cle
mest påtagliga motsägelser. Enligt Strabo skulle den med
namnet betecknade före sin tronbestigning hetat
l4ygadä-rrjg, då han deremot enligt Herodot, Ktesias och Xenofon
m. fi. tyckes från början hetat Kvgog. Dessutom finnas
bland dessa häfdatecknare icke två, som om honom
berättat lika. Och Herodot har om honom fyra olika
sagor, af hvilka han förtäljer blott den, som syntes honom
sannolikast. Enligt Diodorus Sicilius, Tallus, Ivastor och
Polybius, hvilka tyckas, hvad tidsbestämningen beträffar,
närmast öfverensstämma med Herodot och Ktesias, skulle
den med namnet Cyrus betecknade börjat sin regering
559 f. Chr. Enligt andra beräkningar åter, hvilka tyckas
närmast öfverensstämma med framställningen hos
Xenofon, skulle han börjat sin regering först år 538 f. Chr.
Och denna tidsbestämmelse vinner i alla händelser stöd
af framställningen uti Daniels bok.

Häraf synes nu framgå, att det i Persernas egen
historia icke finnes något konunganamn, hvilket det
ifrågavarande ordet un is kan med visshet sägas återgifva. Ty
om ock fornpersiska kilinskrifter uppvisa furstenamnet
Qurus, så veta vi dock ej, att denne Qurus är Jesajas
un is. Man har erinrat, att, enligt Ktesias, Kvgog skulle
betyda sol. Och man har i denna betydelse funnit en
passande beteckning för den, som med det persiska Qurus
anses utmärkt. Men man vet icke, på hvad språk Kvgog

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 16:23:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/rmginledn/0105.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free