- Project Runeberg -  Inledningsvetenskapen till den Heliga Skrift /
155

(1872) [MARC] Author: Martin Gabriel Rosenius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

155

3) k. 25—29: en under den nya rubriken: "Salomos
Ordspråk, hvilka Hiskias män, Konungens af Juda,
samlat" förekommande samling af tänkespråk, utmärkta af sin
rikedom på jemförelser, antiteser och genom sarkasmer
förmedlade ideassociationer. — Efter dessa trenne delar, hvilka
utgöra denna skrifts hufvudinnehåll, följa tvenne bihang:

a. k. 30: Agurs Ordspråk, som vilja framställa den
sanna Visheten;

b. k. 31: ci) v. 1—9: undervisning för en konung:
"konung Lemuels ord: profetutsaga, som hans moder
honom lärde." Denne Lemuel hafva somliga ansett vara en
arabisk eller edomitisk emir. Men ordet Lemuel är
påtagligen ett appellativum: den åt Gud (hängifne).

fi) v. 10—31: en dygdig qvinnas lof.

Såsom denna skrifts innehåll, hvad största delen deraf
beträffar, uppgifves härröra från Salomo, så tyckes ock
allt, som deri förekommer, bidraga, att bekräfta denna
uppgift. Dessa ordspråk äro följaktligen att anse såsom
af Salomo upptecknade. Detta tvingar dock icke, att
antaga, det Salomo skulle hafva ensam producerat desamma.
Icke blott antagligt, utan ännu mera sannolikt är, att
dessa rr?2’r£ "’rirc till stor del voro frukten af kristlig
erfarenhet från tider, hvilka föregingo Salomos, men att han
var den, hvilken först började inse och betänka deras
värde såsom medel till lärdom äfven för kommande tider
och derföre, förmedelst skriftligt upptecknande, eller
åtminstone (jfr k. 25—29) derigenom, att han, genom att
sjelf använda dem, gaf åt deras användning, så att säga,
en högre auktoritet, gjorde dem äfven till efterkommandes
egendom, samt dervid på sin höjd påtryckte dem den
karaktär af fulländad språkbildning, hvaraf just hans tid var
framför andra utmärkt. Såtillvida voro då ock dessa ordspråk,
hvad bokens liufvuddel beträffar, allesamman Salomos.

Ett undantag härifrån utgöra blott bihangen: k. 30,
31. Det förra säger sig nemligen vara författadt af Agur,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 16:23:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/rmginledn/0165.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free