- Project Runeberg -  Inledningsvetenskapen till den Heliga Skrift /
208

(1872) [MARC] Author: Martin Gabriel Rosenius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

•208

ena sidan från de kanoniska skrifterna, å den andra från
de rent af understuckna, falska ocli irrläriga, mycket
allmänt kallades àvayivioo/.n/Litva sc. ßißXia d. ä.
föreläsningsskrifter, eller skrifter, hvilka, i tur med de kanoniska,
blefvo vid gudstjensten offentligen förelästa. För detta
beteckningssätt blef Atanasius inom orienten en
representant i första rummet genom ett för detsamma
normgif-vande yttrande uti hans epistola festalis. — Inom den
vesterländska kyrkan blef ungefär samma uppfattning, som
den hos Atanasius, företrädd förnämligast af Rufinus, som
skiljer mellan libri canonici, libri ecclesiastici och
scrip-turæ apoc-ryphæ, af hvilka libri ecclesiastici påtagligen
äro Atanasius’ àvayiviooxo/usva. — I denna riktning, att
åt värdet af dessa böcker gifva det högsta skäliga
erkännande, togs ännu ett steg redan af Augustinus. Före
honom och inom samma landskyrka hade Tertullianus
anfört Vishetens bok och Jesus Siraks sons bok såsom
kanoniska(!). Jemte detta hade ock för honom LXX:s
föredöme mycket att betyda, såsom i allmänhet den
allmänneliga kyrkans tradition. Sålunda påverkad räknar
Augustinus de doctr. chr. 2: 8 till G. Testamentets kanon (!)
44 böcker och bland dessa uttryckligen Tobias, Judits,
två Mackabäernas, Vishetens bok och Ecklesiastikus eller
Jesus Siraks sons bok. Likväl är den för alla de 44
skrifterna nyttjade benämningen "kanoniska" icke alldeles
åt-skilnadslös. Ty när det gäller, att bibliskt stadga en
lärosats, tillerkänner lian icke åt dem alla samma
grundläggande kraft och ofelbarhet, utan bjuder, att skilja
mellan quæ in canone Judæoruni scripta och quæ non
scripta sunt, med andra ord, mellan scripturæ, quæ ab
omnibus accipiuntur ecclesiis catholicis och scripturæ, quas
quædam non accipiunt; är sålunda på samma gång icke
fullt deciderad i sin hållning gentemot det atanasianska
åtskiljandet. Såsom förut vid behandling, mera särskilt
angående de kanoniska skrifterna, blifvit antydt, gjorde

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 16:23:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/rmginledn/0218.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free