- Project Runeberg -  Inledningsvetenskapen till den Heliga Skrift /
212

(1872) [MARC] Author: Martin Gabriel Rosenius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

•212

Då emellertid Hieronymus och Luther äfven deruti
öfverensstämma, att de yttra sig jemförelsevis
fördelaktigast om Vishetens bok och Jesus Siraks sons bok, så
torde det, då vi om apokryfernas halt och värde uti
sistnämda hänseende vilja bilda oss ett allmänt omdöme, och
i och med detsamma lära inse, i hvad mån benämningen
apokryfer af föremålets beskaffenhet verkligen rättfärdigas,
icke vara ändamålslösa att särskilt de nämda böckernas
dogmatiska ståndpunkt i någon fundamentalartikel
närmare påaktas.

Pröfva vi då allra först innehållet af Jesus Siraks
sons bok, och jemföra detsamma med innehållet af dess
närmaste motstycke inom G. Testamentet, Ordspråksboken,
så visar sig emellan båda en påfallande likhet. Ty när
fråga är t. ex. om medlareverksaniheten mellan Gud och
menniskan, samt 0111 arten och ståndpunkten deraf, så
gifves åt dess subjekt i båda benämningen vishet. Och
påtagligt är, att Siraks sons oorpia är detsamma, som
Ordspråksbokens i-iasn. Tager man vidare i betraktande
liuru Aristobulus uppfattade betydelsen af Ordspråksbokens
vishet, så framgår deraf, att de judisk-alexandrinska
filosoferna bemödade sig, att i densamma finna en
anknytningspunkt för sin lära. Ty Aristobulus, en af de nämda
filosoferna, hyllade ett afgjordt neoplatonskt system,
enligt hvilket Guds medel, att inverka på verlden, var aocp/a,
en evig, gudomlig, verldsskapande kraft. Och, enligt ett
anförande hos Eusebius, säger samme Aristobulus, med
hänsyftning på Ordspr.:s tal 0111 aorfici k. 8: 22, 23:
^acpzoiiqov dé /.cd y.a/.hov twv ’rj/uereqiov rrgoyöviov rig
il/re Solo/tu or, avcrjv (ri)v oocpiav) tiqo o roa vol xai yrjg
LvtccQXGiv. Omisskänligen förråda dessa ord ett bemödande,
att mellan Ordspråksbokens vishet och den
judisk-alexandrinska filosofiens uppvisa frändskap och identitet. Men
på samma gång vi måste se och erkänna, att detta är
förhållandet mellan Ordspråksboken och Aristobulus. på

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 16:23:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/rmginledn/0222.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free