Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
•225
elers kyrkor började hafva sin särskilta samling af sådana
hela N. Testamentet eller en större del deraf oafbrutet
genomlöpande längre perikoper 1). Men såsom man i
början hade färre helgedagar, och derföre på hvarje sådan
hade ett längre stycke i N. Testamentet att läsa, så fick
man under en sednare tid flere helgedagar, men tog sig
på samma gång före, att på hvarje sådan läsa blott en
mindre del. Denna förminskning af det lästa sträckte sig
derhän, att man icke mer läste i oafbrutet sammanhang,
utan gjorde af de förut brukade längre perikoperna urval,
hvilka man sammanförde i särskilta föreläsningsböcker 2).
Den samling af sådana valda perikoper, evangelier och
’epistlar, hvilken hade bildat sig inom den romerska
kyrkan, och som på Karl den Stores befallning af Paulus
Diaconus upptogs i lians s. k. Homiliarium och derigenom
fixerades till en mera bestämdt afslutad, är just den, som
sedermera vunnit allmän giltighet och antagande.
Ehuru redan Tertullianus talar om capitula i N.
Testamentet, så synes han dermed endast beteckna sådana
afdelningar af dess text, som en kunnig läsare deri kunde
finna, utan att de i det yttre voro på något sätt utmärkta.
Så var väl ock förhållandet med de y.£<[ü?.caa, hvarom
Klemens Alexandrinarn talar. Länge dröjde det dock ej,
innan man började indela i kapitel, ehuruväl denna
indelning utan tvifvel var i olika kyrkor olika. Så var då ock
’) Sådana perikoper förekomma uti kyrkoböcker från äldre tider,
hvilka man kallade awa^üuia, såsom innehållande till föreläsande vid
den gudstjenstliga församlingen, avva&s, bestämda stycken. Äfven
kallade man dessa böcker ut]VoXàym, emedan man hade månadsvis
sammanfört hvad som vid gudstjensten^ skulle föreläsas.
2) Sådana samlingar fick man inom romerska kyrkan på
400-talet, inom den gräkiska på 700-talet. Man kallade de böcker, hvari
dessa samlingar innehöllos, ^xåoyååiu, lectionaria. Dessa innehöllo
dels tuieyytknszcigiov, evangelieperikoperna, dels nyu^ctnoajchog,
epistel-perikoperna.
15
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>