- Project Runeberg -  Inledningsvetenskapen till den Heliga Skrift /
261

(1872) [MARC] Author: Martin Gabriel Rosenius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

•261

-t) andra resan till Jerusalem, purimfestresan 782 e. R.

5) resor under verksamheten i Galileen samt inom
Fenieieus och de tio städernas landamären 782 e. R.

6) tredje resan till Jerusalem, löfhyddohögtidsresan
782 e. II.

7) tjerde resan till Jerusalem,
tempelinvigningsfestresan i slutet af 782 e. Ii.

8) femte resan till Jerusalem, dödspåskresau 783
e. R. 1).

-t. Att Johannes haft företrädesvis (/rakt.ska läsare
för sina ögon, framgår dels deraf, att han om Judarna
talar stundom i tredje person, dels deraf, att. då han
omnämner hebräiska ord och seder, ban gör förklarande
tillägg och erinringar.

5. Hvad slutligen beträffar detta Evangeliums äkthet,
så är att märka, att intyg derom hos kyrkans fäder icke
gå så långt tillbaka i tiden, som de om de öfriga
Evangeliernas äkthet. Det bref, som föregifves vara af Barnabas,
äfvensom brefven af Klemens Romarn hafva icke ens om
tillvaron af detta Evangelium någonting yttrat, Icke ens
hos Papias, som dock omnämner Mattäus" och Markus’
Evangelium, finner man ett ord om detta. Att häraf vilja,
såsom (len Tübingska skolan och i allmänhet
hyperkriti-ken, draga den slutsatsen, att Johannes Evangelium på dessa
fäders tid icke fanns till, vore dock, såsom Guericke
anmärker, att bevisa för mycket. Ty i många af den första
tidens literära efterlemningar finnes om Johannes sjelf
ingenting sagdt, och vi betvifla dock ej, att ban funnits till
och varit en af Jesu apostlar. Osannolikt är ej heller,
att stillatigandet om detta Evangelium hos somliga af den

’) Ehuru angifvande^ af ordningsföljden här eiidels har med stora
svårigheter att kämpa, torde dock denna sammanställning kunna
anses approximativt tillförlitlig. Såsom auktoritet kunna åberopas
Neander, Tischendorf, Ilase, Wieseler m. fl.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 16:23:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/rmginledn/0271.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free