- Project Runeberg -  Inledningsvetenskapen till den Heliga Skrift /
264

(1872) [MARC] Author: Martin Gabriel Rosenius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

•264

allmänneligen åt detta Evangelium tillerkände en hög
auktoritet.

Under sådant förhållande måste Tübingerskolans
försök, att till slutet af 100-talet förlägga uppkomsten af
Johannes’ Evangelium betraktas, icke blott såsom ett
fåfängans påfund, utan ock såsom en anakronism,
möjlig endast genom en alltför grof tanklöshet. En skrift,
som uttryckligen citeras af en man som dog 181 e. Chr.,
kunde icke hafva tillkommit först i slutet af samma
århundrade. Och nästan lika litet låter det sig antaga, att
Teofilus af Antiokia eller en Klemens af Alexandria skulle
hafva onj ett först i deras tid tillkommet
pseudoevange-lium låtit inbilla sig, att clet härrörde från den
apostoliska tiden ocli var af apostoliskt ursprung.

Blandade skäl. som den destruktiva kritiken anfört
emot äktheten af Johannes’ Evangelium äro:

1) språket, som skulle vara för rent gräkiskt, för att
kunna vara en galiläisk fiskares. Men under den långa
vistelsen i Efesus, den mindreasiatiska bildningens
hufvudsäte, hade Johannes tillfälle nog att lära sig gräkiska.

2) graden af själsodling, som denna skrift förråder,
och som ej skulle kunna antagas finnas hos en galiläisk
fiskare. Men kristendomens makt, att omdana en
menniskas naturliga intelligens hafva alla dess tider bevittnat.

3) Christi framställningssätt och hela personlighet,
som skulle vara ett annat här än lios synoptikerna. Men
behandlingen af Sokrates’ lif, olika hos Plato och
Xeno-fon, visar, att en sådan olikhet vid behandlingen af samma
föremål äfven annars förekommit.

4) synoptikerna å ena sidan ocli Johannes Evangelium
å den andra skulle ock vara hvarandra endels
motsägande. Bevis härpå har man tyckt sig finna t. ex. kap.
2: 13—16. Aflägsnandet ur templet af en detsamma
förnedrande köpenskap m. m.. hvilket Johannes här i sin
berättelse förlägger till första begynnelsen af Jesu offent-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 16:23:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/rmginledn/0274.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free