- Project Runeberg -  Inledningsvetenskapen till den Heliga Skrift /
265

(1872) [MARC] Author: Martin Gabriel Rosenius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

•265

liga verksamhet, och hvilket han endast här omförmäler.
det förlägges af synoptikerna, Matt. 21: 12 ff. Mark. 11:
15 ff. Luk. 19: 45. 46 till yttersta slutet af samma hans
verksamhet, och varder af dem icke annorstädes förtäljd t.
Omöjligt är dock icke. ja icke ens osannolikt, att denna
upprättelse åt det heliga rummets och den der förrättade
gudstjensteus äfven i det yttre kränkta helgd förekom
både i begynnelsen och i slutet af Jesu allt helgande ocli
återställande offentliga lif. Att synoptikerna icke förtälja
handlingens första inträffande beror sannolikt blott deraf,
att deras skildring af Jesu lif börjar i ett stadium, som
är sednare än det, i hvilket det inträffandet hos Johannes
förekommer. Att åter Johannes icke förtäljer det andra
inträffandet af ifrågavarande handling, kan bero blott
deraf, att han i allmänhet afsåg att hålla fram, mera det
inre och ideela, än det yttre och empiriska i Jesu lif.
Han kan blott och bart af detta skäl hafva ansett
tillräckligt, att hafva berättat blott om handlingens första
inträffande.

Ett annat bevis på, att synoptikerna och Johannes
vore hvarandra motsägande, skulle vara den olika
bestämmelsen af dageu, då Jesus sista gången åt påskalammet
med sina lärjungar, Joh. 18: 28; 19: 14, 31, jernfördt med
t. ex. Mattäus’ 26: 17 m. fl. Olikheten liär visar sig
nemligen vara den, att då synoptikerna, Mattäus och Lukas,
säga, att påskalamsmåltiden inföll första sötébrödsdagen
ocli således samtidigt med Judarnas påskalamsmåltid, i
hvilket fall sjelfva lidandet skulle inträffat på första
påskdagen, som här, eftersom den sabbaten var stor, skulle
varit en Lördag. Johannes deremot säger, att sjelfva
lidandet inträffade på tillredelsedagen d. ä. första
söte-brödsdagen, i hvilket fall påskalamsmåltiden skulle
inträffat dagen före första sötebrödsdagen, eller ett clygn
tidigare än Judarnas påskalamsmåltid. Onekligen är
hälen divergens, men som gör sannolikt, att Johannes’ fram-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 16:23:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/rmginledn/0275.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free