- Project Runeberg -  Inledningsvetenskapen till den Heliga Skrift /
359

(1872) [MARC] Author: Martin Gabriel Rosenius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

359

befinnes deremot Hebräerbrefvet citera uteslutande efter
KXX, och det för det mesta noggrannt,

6) Paulus skulle aldrig så hafva beskrifvit
helgedomen, so/n denna Ebr. 9: 1—6’ beskrifves. Hebräerbrefvets
författare förutsätter nemligen, att den judiska
helgedomens ursprungliga inrättning var ännu på hans tid i allt
bibehålleu, och gör sig dervid, såsom man vid deu
ifrågavarande beskrifningen jemförande med den
ursprungliga tempelinrättningen tinuer. skyldig till helt visst en,
möjligen flera oriktiga uppgifter, något, som väl Paulus,
hvilken en längre tid hade lefvat i Jerusalem, neppeligen
skulle kunnat låta komma sig till last.

7) ändtligen skulle Paulus, om han varit författaren,
otvifvelaktigt hafva, såsom vanligt, i några inledningsord
nämt sitt namn.

3. Af nu anförda grunder att dömma, kan Paulus icke
vara Hebräerbrefvets författare. Såsom sådan har man
derföre velat anse någon annan bland den äldsta kristna
tidens män, helst någon bland Paulus’ medhjelpare:

l) Barnabas. Så Ullman. Thierscli. Wieseler.
Såsom skäl till detta antagande har ansetts.

a. betydelsen af mimnet Barnabas: vi 6g na q a
-a t co g, och det att man tyckt Hebräerbrefvets författare
adagalägga tänkesätt, som skolat på ett synnerligt sätt
rättfärdiga denna benämning.

b. det att Barnabas vq/r från Cypern, en af
hufvudorter ua för utbildandet af det slags gräkiska, som möter
oss i Hebräerbrefvet.

c. det att Tertullianus ansåg Barnabas vara
Hebräerbrefvets författare. Men afgjordt emot detta antagaude
vittnar Apg. è: 36, 37, som upplyser, att Barnabas var en
gammal, i Jerusalem boende, jordegande lev it. Barnabas
måste då nödvändigt hafva haft kännedom om templets
i Jerusalem inrättning, en kännedom, som Hebräerbrefvets
författare k. 9: 1—6 visar sig hafva saknat.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 16:23:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/rmginledn/0369.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free