- Project Runeberg -  Inledningsvetenskapen till den Heliga Skrift /
361

(1872) [MARC] Author: Martin Gabriel Rosenius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

m

visad om Herrens väg, e. mäktig i Skrifterna, och f.
ihärdigt öfverbevisade Judarna, i det han offentligen
ådagalade genom, Skrifterna, att Jesus är Christus. Mot
antagandet af Apollos" författarskap kan visserligen erinras
om den frändskap, som mellan Hebräerbrefvet och
brefven af Paulus förefinnes. Men denna frändskap förklaras
deraf att, såsom vi finna af 1 Kor. 3: B; 16: 12 och Apg.
18: 26, Apollos stod med Paulus i nära förbindelse samt
var undervisad äfven af hans lärjungar.

4. Med föranledande af brefvets titel har man
antagit, att enwttagarena varit judckristnßj ß]Jmänhet. Men
k. 13: 23: "I magen veta, att. Timoteus är frigifven, med
hvilken, om han snart kommer, jag vill se eder", visar, att
cmottagarne af författaren tänkts såsom innehafvande en
viss._ individuelt bestämd ort. Medgifvande detta har man
antagit, det föremålet vore en enda församling. Men
dervid hafva somliga tänkt antingen på någon öfvervägande
hednakristen eller ock någon af hedningar och judar
blandad församling. Äfven detta är dock oriktigt. Ty
Hebräerbrefvet förutsätter en rent judisk församling. Och att man
då må söka något närmare bestämma, hvilken den
emottagande församlingen må anses hafva varit, bör märkas,
att på den tid, då Hebräerbrefvet kan anses hafva blifvit
författadt, någon oblandad t judisk församling icke fanns
annorstädes än der, hvarest ett judiskt iempel fanns. Men
på den tiden fanns, utom det i Jerusalem, endast ett i
Alexandria, och dessutom ett uti Leontopolis i Agypten,
det s. k. Oniastemplet. Möjlighet har derigenom synts
öppnad för det antagandet, att antingen den kristna
församlingen i Alexandria varit brefvets e mottagare, eller ock
en kristen församling i Leontopolis. Att antaga det förra
liar man tyckt sig positivt föranledd deraf, att i den
mu-ratoriska kanon ett ställe förekommer, hvarest talas om
ett bref ad Alexandrinos. och detta under förhållanden,
som tyckts göra sannolikt, att detta bref vore Hebräer-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 16:23:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/rmginledn/0371.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free