- Project Runeberg -  Inledningsvetenskapen till den Heliga Skrift /
376

(1872) [MARC] Author: Martin Gabriel Rosenius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

376

presbyter, och var således i denna egenskap biskop icke
i den betydelse, som det ordet sedermera
erhöllEnligt Hegesippus var han från början Nazir, och fick för
de stränga iakttagelser, han såsom sådan utförde, samt
sitt sedliga allvar i allmänhet benämningen o åi/.aing.
Han var härigenom företrädesvis den judekristliga
riktningens representant. Att ban i denna ställning åtnjöt
stort anseende, visar, icke blott det mer eller mindre
sagolika, som traditionen förtäljer, utan ock (de till
ebioni-tism lutande) Klementinerna, i hvilka ban ställes öfver
alla apostlar, och upphöjes till hela kristenhetens biskop.
Också synes Jakobs kristliga åskådningssätt i förhållande
till apostlarnas och särskilt Paulus’ hafva varit såtillvida
egendomligt, som han synes ansett de mosaiska
stadgarnas iakttagande for judekristna vara ett slags dem
särskilt tillhörande nådemedel, genom hvars sorgfälliga
användande de lättast skulle föras fram till alla kristnas
gemensamma mål: den frihet, med hvilken Christus friar.
För honom var af denna bevekelsegrund fasthållandet och
inpräglandet af de mosaiska stadgarna en hufvudsak,
under det t. ex. Paulus ansåg lika hufvudsakliga att från
dessa stadgars tvång, såsom tillhörande en nu
tillända-lupen period af den kristna uppenbarelsens historia,
frigöra alla menniskor. Men att, oaktadt denna olikhet i
åskådningssättet och lärans praktiska tillämpning, mellan
Jakob och Paulus var full enhet i anden, derom vittnar
den fulla öfverensstämmelse, som mellan dem rådde vid
apostlamötet i Jerusalem. De hade nemligen der att
råd-pläga rörande den principiela skiljaktighet, som tyckes
snarast skolat ligga till grund för nämda mellan dem
rådande olikhet, nemligen skiljaktigheten i fråga om
grundvilkoret för syndares benådning inför Gud, och
huruvida omskärelsen borde åläggas dem af hedningarna, som

l) Se Apg. 20: 28 jernfördt med v. 17.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 16:23:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/rmginledn/0386.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free