- Project Runeberg -  Inledningsvetenskapen till den Heliga Skrift /
407

(1872) [MARC] Author: Martin Gabriel Rosenius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

407

OTQeßloloiv iog /.cd ràg honzàg ygacpàg zrÅ., tyckas
nemligen antyda, att, redan när detta skrefs, man hade
dels en samling af paulinska bref, dels ett annat flertal
af heliga skrifter, hvilka, eftersom de betecknas såsom
utgörande en fyluad till de förra (zàg Xoinàg) sannolikast
utgjorde en samling af de öfriga nytestamentliga skrifterna.
Vidare finna vi bland den apostoliska tidens män sådana,
för hvilka samtidigt flera af N. Testamentets skrifter varit
bekanta. Så tyckes Klemens R. hafva känt Mattäus och
Lukas" Evangelium, Romarbrefvet, första Petrus’ bref och
Hebräerbrefvet. Ignatius likaledes Mattäus’ och Johannes’
Evangelium, första och andra Korintierbrefvet,
Galater-brefvet, Efesierbrefvet och Filipperbrefvet. Polykarpus
synes hafva känt Mattäus’ och Lukas’ Evangelium,
Apost-lagerningarna, Romarbrefvet, första Korintierbrefvet,
Ga-laterbrefvet, Efesierbrefvet, första brefvet till Timoteus,
första Petrus’ bref och första Johannes’ bref.

Var nu detta en begynnelse gjord redan inom den
-apostoliska tiden, så finna vi ock hos den efterapostoliska
tidens äldsta fäder verket fortsatt. Ty den af Papias,
under benämningen yioyuov /.vgia/Mv ègrjyr]Oig författade
skrift, hvilken, af namnet att dömma, innehållit anföranden
af Herrens tal, och hvaraf fragmenter anföras hos
Eusebius, nämner såsom skildringar af samma föremål, som i
den skriften sjelf behandlas, Mattäus’ och Markus’
Evangelium samt åberopar ställen i första Johannes’ och första
Petrus’ bref. Och uti den källa för kännedomen om Jesu
historia, hvilken under benämningen IdTrouvrjiovtiucact
zcov ctTzooTcY/Mv ofta af Justinus Martyr åberopas, synas
vi, efter de i sednare tider deröfver anstälda mycket
noggranna forskningarna, hafva just våra fyra kanoniska
Evangelier. Så är väl ock det af Justinus’ lärjunge
Ta-tianus frambragte och nyttjade ’Evayylhov öià zeooctQiov
ingenting annat än en af de fyra Evangelierna bildad
harmoniskt fortlöpande berättelse om Jesu lefnad.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 16:23:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/rmginledn/0417.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free