- Project Runeberg -  Romas kristna katakomber /
107

(1881) [MARC] Author: Julius Ebbe Centerwall
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Romas kristna katakomber.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

såsom helig Ande, såsom sin kyrkas upprätthållare och
bevarare.[1]

Äfven af den kristne är fisken en symbol. Lukas har
åt oss bevarat berättelsen om det underbara fiskafänget i
Genesareth, där Kristus säger till den förfärade Simon
Petrus, att denne hädanefter skulle fiska människor.
Kyrkofäderna utveckla denna tanke vidare. Klemes från
Alexandria kallar Kristus människofiskare: Tertullianus,
Hieronymus, Gregorius från Nazians begagnar liknande
uttryck. På bildliga minnesmärken ser man ofta fiskar, som
just uppdragas ur hafvet eller hållas hängande på kroken.

I sin första betydelse som sinnebild för Kristus,
förekommer fisken eller det grekiska ordet ιχθυς på otaliga
minnesmärken af alla slag. Man finner den på målningar
och grafstenar, sarkofager och sigillringar, graverad i
ädelstenar och elfenben. Äfven som amulett begagnades
fiskens bild af glas eller stundom med inskriften CΩCAIC,
(sósais) och betyder då: Jesus Kristus, Guds son, fräls oss!
Den sammanställes för öfrigt på mångfaldigt sätt med
öfriga symboler. Så förbindes den med dufvan, brödet eller
den gode herden.

Redan i det älsta af cubicula i S. Lucina ser man
ett mjölkkärl, afbildadt mellan två lam (se ofvan sid. 102).
Mjölken är i katakombernas symbolik en bild af Kristus’
lekamen och blod i altarets sakrament. Klemes kallar dem
rent ut mjölk, och Augustinus säger i sin förklaring till
Davids trettiotredje psalm: »Englar äta dem (Kristus’
lekamen och blod) och väldigheter och himmelska andar; de
äta och mätta sig, och dock blifver det, som mättar och
vederkvicker dem, helt och oförstördt. Men huru kunna
dödliga närma sig en sådan spis? Hur kan deras hjärta


[1] Martigny a. st. S. 656. Vi hafva vid framställningen af den
kristna symboliken flerstädes anlitat denna sällspordt lärda författare,
hvars enda fel är ett öfverdrifvet katolskt trosnit.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 16:27:04 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/romaskris/0111.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free