- Project Runeberg -  Romerske kejsare i marmor samt andra uppsatser i konst /
122

(1914) [MARC] Author: Viktor Rydberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Romerske kejsare i marmor

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

drag. Sålunda torde denna tid hava givit upphov
till en egendomlig Apollotyp, som i två eller tre
konstverk hunnit till våra dagar. Det främsta av
dessa konstverk är på samma gång ett av de
yppersta, som vi äga från den senare antika tiden:
den världsfrejdade belvederiske Apollo.

För den som skriver detta har denna bildstod
en märkvärdighet vid sidan av sin estetiska och
konsthistoriska. Jag djärves tro, att hon är ett ur
jorden uppståndet vittne om Neros kamp med sina
samvetskval. Han har velat äga inför sina ögon
vissheten, att blodskuld kan försonas, och med
denna tysta avsikt låtit någon framstående konstnär
skapa eller måhända efter ett delfiskt mönster
bilda en Apollon Katarsios.

Stoden uppgrovs mot slutet av fjortonhundratalet
i Antium, Neros födelse- och älsklingsstad, ur
gruset av en villa, som tros hava varit hans egen.
Bilden saknade då vänstra handen och samtliga
fingrarne å den högra, och med dem voro även de
attribut hon burit försvunna. Man har fördenskull
intill dessa dagar varit oviss och uttömt sig i
gissningar om den handling, vari guden varit
framställd. Den vanligaste förklaringen är, att
konstnären tänkt sig det ögonblick, då Apollo,
för att värna sin helgedom i Delfi mot gallernas
rovlystna skaror, personligt trädde dem med egiden
i hand till mötes och drev dem med blixt och
virvelstorm på flykten. Overbeck, som gillar denna
mening, tänker sig guden i denna handling ställd
emellan den versailles’ska Artemis och den
kapitolinska Atena. Men nyligen har Karl Bötticher,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 22:25:57 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/romerske/0122.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free