- Project Runeberg -  Romerske kejsare i marmor samt andra uppsatser i konst /
202

(1914) [MARC] Author: Viktor Rydberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Den meliska Afrodite

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

mån synes minska dess skönhet, men att på samma
gång den livfulla rytmen i bildens hållning nödgar
åskådaren föreställa sig två armar i samklingande
rörelse med anletets, blickens, axlarnes riktning
och den smidiga överkroppens böjning. Man tänker
sig med rädsla, att stoden skulle göras fullständig
genom någon av vår tids konstnärer, vore han ock
Thorvaldsens jämlike i förmågan att hela sådana
skador, och lyckades han än giva de tillsatta
delarne den mest sannolika och tilltalande ställning,
och likväl verkar denna brist på armar såsom om en
högtidlig och ljuv melodi avbrutits, innan hon nått
sin naturliga avslutning; åhöraren vill fortsätta
tonföljden.

Afrodite är ett artbegrepp, som omfattar mycket,
nästan lika mycket som begreppet kärlek. I tallösa
skiftningar sträcker sig detta begrepp över det
omätliga område, som skiljer den himmelska Afrodite
från Venus Vulgivaga. Nu kan det visserligen synas
oss nordbor, när vi skåda det meliska verket, som
om dess mästare fört sin mejsel så, att ingen kan
misstaga sig om det ställe, där han inom denna
vidsträckta krets sökte och fann sin urbild. Det
kan, med andra ord, synas såsom om denna Afrodite
omöjligen givit uppränningen till de olympiska
äventyr, som Lucianus gjort till ämne för sitt
elaka skämt. Men det franska skaplynnet är ett
annat än vårt, och när Quatremère de Quincy hade
att förklara bilden, föll hans val på den Venus,
som gav sin hederlige make, den gudomlige smeden
Hefästos, de tecken som på Jupiter Ammons änne,
men ej på hans, utmärka kraft och lycka. Och när

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 22:25:57 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/romerske/0202.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free