- Project Runeberg -  Romerske kejsare i marmor samt andra uppsatser i konst /
238

(1914) [MARC] Author: Viktor Rydberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Antinous

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Samma rykte är ensamt i stånd att förklara det
annars ofattliga sakförhållande, att Antinous efter
döden intog ett så märkligt rum i människornas
inbillningsliv, och att den religiösa dyrkan, för
vilken Hadrianus gjorde honom till föremål, fortfor
med ett slags hänförelse under århundraden och
upprätthöll sig i trots av kyrkofädernas ivrande
gensagor länge efter att kristendomen gjorts till
statsreligion. Att för denna företeelse se en
tillräcklig grund i folkets trälsinne och nedriga
villighet att tillmötesgå en vanvettig kejserlig nyck
har hitintills varit det vanliga; men man har glömt,
att detta trälsinne, när påtryckningen ovanifrån
upphört, fann större nöje i att nedbryta ovärdiga
stoder och altaren än förut i att resa dem, samt att
Hadrianus’ efterträdare voro Antoninus Pius och
Markus Aurelius filosofen. De skulle hava gjort
allt för att sänka i glömska en gudstjänst, som
måste hava utmanat deras samtids harm och förakt
eller spott och löje, om densamma knutit sig till
minnet av endast en kejserlig ögonfägnad, för att
icke säga ett nesligt förtrolighetsband.

Antinous’ dyrkan vilar på en annan grund: i sin
ungdoms blomma och i skötet av den största yttre
lycka hade han eller troddes han hava frivilligt
lidit döden för den, som älskade honom och på
vars liv romerska rikets välfärd tycktes vila.
Det är satisfactio vicaria i antikens smak, i
hans estetiska form, som här ställer sig för
våra ögon – ett underligt motstycke till Messias-
offringens idé, men endast en av de många
jämnlöpande, på ytan lika föreställningar, som den

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 22:25:57 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/romerske/0238.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free