- Project Runeberg -  Romerske kejsare i marmor samt andra uppsatser i konst /
245

(1914) [MARC] Author: Viktor Rydberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Antinous

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

på den visserligen något djärva närmare tydningen
av »demonen» såsom Hadrianus’ genius. Men just
därigenom får hans uppfattning av konstverket
något hårt och hemskt, som strider med dess
skaplynne. Den sköne och vemodige fackelbäraren
liknar för ingen del en människooffrande demon,
utan en älskande och älskad vän, som med djupt
deltagande uppfyller ett honom av ödet ålagt värv.

Karl Bötticher har nyligen uppställt en annan
tydning. Han är enig med Tieck därom, att
fackelbäraren är Hadrianus’ genius, den andre
ynglingen Antinous och den lilla docklika,
arkaistiska bilden Persefone. Men om Antinous’
invigning åt offerdöden kan enligt hans mening
icke vara fråga. Ty eftersom Antinous offrade
sig åt Nilens böljor, skulle han då burit en
krans av Nilens heliga blomma, lotusblomman,
i sitt hår. Det gamla offerritualet var i sådana
punkter nogräknat, och konstnärerna ställde sig
det till efterrättelse. Vidare skulle man, om
Tiecks och Friederichs’ förutsättning vore riktig,
väntat att se den egyptiska gudinnan Isis’ bild
och ej Persefones, såsom utmärkande den gudamakt,
varåt offret ägnades. Saken måste således hava en
annan förklaring, och Bötticher giver följande:

De båda vännerna Hadrianus, som ungdomlig
genius, och Antinous stå i Persefones helgedom.
Därpå tyder ej endast den lilla i gammal
tempelbildstod hållna idolen, utan ock altaret,
som prydes, ej av Nilörter, utan av jordfrukter
och andra Persefonesymboler. Genien och Antinous
äro kransade, ej med Nilblommor, men med myrten
av det ädla,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 22:25:57 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/romerske/0245.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free