- Project Runeberg -  Romerske kejsare i marmor samt andra uppsatser i konst /
246

(1914) [MARC] Author: Viktor Rydberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Antinous

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

storbladiga slag, som hellenerna kalla stefanitis
och som var helgat underjordens gudinna, alltsedan
Dionysos med en gåva av denna växt utlöst sin moder
Semeles själ ur Hades. De förrätta ett offer, det
är utan tvivel, men ej ett dödsoffer. Hadrianus’
genius har fört Antinous till Persefones helgedom,
för att där inför dödens gudamakt av älsklingen
emottaga löftet om obrottslig vänskap intill gravens
rand. En sådan handling kallade grekerna »trohetsavtal».
Att icke Hadrianus själv utan hans genius uppträder,
är en ur den finaste känsla fluten syftning på den rena
och ädla vänskapen mellan honom och Antinous. Det var
åt sin höge, storsinnade väns andliga människa, icke åt
hans lekamliga, som Antinous gav sitt hjärta; den förra,
ej den senare, gäller trohetseden. Sina dyraste löften
avlade hellenerna vid underjordens makter; själva de
olympiska gudarne svuro vid Styx, underjordens flod,
och aktade den eden orygglig. Eden uttalades, i det man
tände en fackla eller ett vaxljus vid lågan av den
gudamakts altar, som gjordes till löftets vittne och
löftesbrottets hämnare. Detta bruk är Hadrianus’ genius
just i färd med att uppfylla, i det han med högra
handen räcker en fackla åt vännen och i den
vänstra håller den, som han själv skäll nyttja.

»Den här bildade handlingen,» tillägger Bötticher,
»förer till den slutsats, att konstverket uppstått
före Antinous’ död; det avlägger ett vittnesbörd
för Hadrianus’ fläckfria, över varje misstanke
upphöjda kärlek till Antinous.» Bötticher likasom
Friederichs och andra tror icke att Hadrianus’

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 22:25:57 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/romerske/0246.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free