Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Konstens ursprung och utvecklingsläran
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
de känna ingen lust att utröna, var alla dessa
företeelsers källa är, huru denna värld uppkommit,
vad meningen med densamma kan vara, om den har en
mening, och vad dess mål är, om den har ett mål.
Än mindre ställer eller kan djuret ställa till sig
själv liknande frågor: vad d e s s upphov, d e s s
bestämmelse och d e s s mål kan vara.
Människan åter började tidigt göra sig dessa
spörsmål. De äldsta minnen, som räddats till senare
släkten, av mänskligt tankeliv vittna om, att det
sysslade med de problemerna. Släktets till oss komna
äldsta sånger äro kosmogonier. Dess skaldedrömmar
skildra världar, i vilka själarne nå ett mål, som
ligger bakom de sinnliga företeelsernas gräns; en
bland de äldsta hopsummeringar det gjort av sina
intryck framställer världsalltet i skepnaden av ett
träd, således ett organiskt helt, som grodde ur ett
i rymden befintligt frö och växte allt högre och
genom tidens och rummets oändligheter utbreder sina
grenar.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>