- Project Runeberg -  Romerske kejsare i marmor samt andra uppsatser i konst /
261

(1914) [MARC] Author: Viktor Rydberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Konstens ursprung och utvecklingsläran

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

av en mängd forskare under många släktled blivit
fastställda och uppfattade i sitt förmenta eller
verkliga sammanhang med varandra. Mellan den
okände förhistoriske Darwin, som först såg världen
rum och tid som en ofantlig, ur ett frö sig
utvecklande organism, och det nittonde århundradets
Darwin, vilken såg den som en medels psykomekaniska
krafter utvecklad räcka av former, ligga årtusenden,
under vilka människosläktet längtat att få v e t a,
längtat att få utvidga det vetande, vartill det
hunnit, strävat att gripa tingens väsen, vare sig
med inbillningskraften i den poetiska hänförelsen,
eller med den religiösa tron, eller med den nyktra,
exakta forskningen i fenomenerna eller med
filosofiens kombinationer av alla, på olika vägar
vunna erfarenheter. Trängtan efter vetande, krav
på sanning har gjort sig gällande utan avsikt att
genom vetandet vinna vad det verkligen som en
biprodukt av sanningssträvan det vunnit: nya,
skarpare vapen i tillvarelsestriden. Trängtan efter
vetande, krav på sanning har gjort sig gällande för
vetandets, för sanningens egen skull, och icke få
hava de våra likar varit, som skulle skjutit det
mättande brödet från sig och offrat sin jordiska
tillvaro, om de därmed kunnat köpa en, om än så
liten, förökning i kunskap.

Häri ligger en av skillnaderna mellan människan och
djuret. Människan har mönsterbilder, idealer, djuret
har det icke, och det ideal, som här verkat, är
mönsterbilden av ett vetande, som genomtränger och
omfattar världsalltet, är idealet av en sanning, i
vilken tänkandet är den trogna

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 22:25:57 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/romerske/0261.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free