- Project Runeberg -  Romerske kejsare i marmor samt andra uppsatser i konst /
265

(1914) [MARC] Author: Viktor Rydberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Konstens ursprung och utvecklingsläran

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

voro försatta. Sedan människan vart danad, har
världsordningen inträtt ett väsen, som lämpar
omständigheterna efter sitt förstånd, förändrar
naturförhållandena i enlighet med avvägda planer
- som, med andra ord, ej nöjer sig med att anpassa
sig själv i enlighet med de givna yttre förhållandena,
utan också söker anpassa dessa till överensstämmelse
med sina begrepp.

Genom en ytlig uppfattning av utvecklingsläran har i
våra dagar utbrett sig en villfarelse, som visat sig
äga betänkliga följder. Mängden av dem, som hört talas
om utvecklingsläran, har uppfattat henne så, som om
kulturlivet icke vore fortsättningen av de
utvecklingsskeden, vilka livet sina lägre former
genomgick, innan kulturmänniskan vart till. De synas
betrakta kulturlivet ej som den naturliga
fortsättningen av vad som förut varit, utan såsom
någonting främmande, oegentligt, vilket genom ett
misstag, svårt att säga av vem, har kommit till stånd;
de synas betrakta de intellektuella, sedliga och
estetiska lagar, som i kulturlivet göra sig gällande,
som något konstlat, något oäkta i jämförelse med vad
de kalla naturlagarna. Att de lagar, som styra vårt
andliga liv, också äro naturlagar, ehuru av annan
ordning, som genom världsutvecklingens egen gång
kommit att intaga ett rum bredvid och över de andra;
att kulturlivet också är en naturordning, och att de
mönster av logiska, sedliga och estetiska idéer, som
styra detta kulturliv, äro uppenbarelser, vilka nu
äga sitt naturliga rum i världsutvecklingen lika
visst som fordom de dunkla föreställningar, vilka
rörde sig i

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 22:25:57 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/romerske/0265.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free