- Project Runeberg -  Romerske kejsare i marmor samt andra uppsatser i konst /
279

(1914) [MARC] Author: Viktor Rydberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Målarens psykologi

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

mellan föremålets fixering på ögonens näthinnor
och återgivandet på duken av dess minnesbild, äro
av stor betydelse. De äro icke förspillda. Under
dem tilldraga sig inom penselföraren de psykiska
förlopp, de själsrörelser, som göra honom till
konstnär och hans verk till konstverk. Den
förnämsta skillnaden mellan en målning och ett
fotografiskt alster ligger icke däri, att
fotogrammet är färglöst. Den dag är kanske icke
avlägsen, då Lippmans rön med fotografiering av
färgerna skola ge oss fotogrammer måhända av
överraskande trohet och färgprakt. Då är den
följdriktiga naturalismens dröm förverkligad.
Då har man på papperet den s. k. verkligheten,
frigjord från alla själsfaktorer. Då har man
»naturen» befriad från alla subjektiva tillsatser,
befriad från människan, som alltid är ett
fantiserande och idealiserande djur, även då hon
bemödar sig om att vara följdriktig naturalist.
Ja, då är man befriad från konstnären och konsten.
Ty den förnämsta skillnaden mellan en målning och
ett fotografiskt alster åstadkommes just i de där
ögonblicken, färre eller flere, som målaren behöver
mellan föremålets fixering i ögat och framställandet
av dess minnesbild på duken eller papperet. Den
ligger i de psykiska förloppen, som då äga rum, i
det där mellanstadiet, som fotografien saknar,
varunder föremålet ur den s. k. verkligheten
bearbetas av själen, av ett konstnärskynne, en
konstnärsindividualitet och därigenom får något
både av människa i allmänhet och personlighet i
synnerhet. Där ligger det stora mysteriet, som gör
framställningen till ett konstverk, ett

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 22:25:57 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/romerske/0279.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free