- Project Runeberg -  Romerske kejsare i marmor samt andra uppsatser i konst /
280

(1914) [MARC] Author: Viktor Rydberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Målarens psykologi

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

själsalster av egendomlig natur, vari vi upptäcka en
Fiesole eller en Sandro Botticelli, en Rafael eller en
Hieronymus Bosch, en Michel Angelo eller en Millet o. s. v.
genom konstens hela historia.

Till synbildminnet måste sälla sig det m u s k u l ä r a
minnet, som gör ögat och handen till målarens villiga,
snabba och finkänsliga tjänare. Att detta kan uppövas
ligger i sakens natur.

De store målarne ha haft båda dessa minnen i förening
såsom väl uppövade naturgåvor, till vilkas användning de
drivits genom den glädje de känt för färger och former i
vår färgrika och formrika värld. Utan denna glädje och utan
en kraftig vilja skulle de icke erövrat de kronor de bära.

- - - - - - - - - - - - - - -

Det var min mening att fullfölja denna uppsats. Vad jag nu
skrivit är egentligen blott en inledning. Men »Palettskrap»
har bråttom; jag har det även med andra ämnen för pennan.
Jag avslutar fördenskull nu, då jag skulle kommit till det,
som kanske mest kunde intressera allmänheten, nämligen ett
försök att karakterisera målarens och målarelynnets
egendomligheter. Därom måhända en annan gång, då jag kan få
tillfälle att delgiva något av de intryck jag fått av
målaregillet från de stunder jag tillbragt i det. Jag har
tyckt mig märka, att målarens fysiska verksamhet, hans
ansträngande av ögonmusklerna, då han fixerar föremålen,
hans sittande eller stående framför staffliet, hans rörelser
med den ena handen, medan han håller paletten i den andra,
i få ord hans yrkesbehov och yrkesvanor prägla, liksom alla

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 22:25:57 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/romerske/0280.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free