- Project Runeberg -  Romerske kejsare i marmor samt andra uppsatser i konst /
303

(1914) [MARC] Author: Viktor Rydberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Konstnaren och konstverket

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

konstpsykologiska intresset, som frammanar frågan,
utan det är ett personligt intresse, ett sympatiens
intresse för den människa, som mäktat skapa något
sådant. I nödfall, men också endast i nödfall, får
man nöja sig med konstnärens namn som svar på
frågan. Men ett namn är endast ett namn, och det
är personen man, om möjligt, vill lära känna,
åtminstone till grunddragen av hans karaktär och
levnadsöden. Vilka ansträngningar ha ej i England
under detta århundrade blivit gjorda för att
dramatikern Shakespeares landsmän skola få en bild
av vardagsmänniskan Shakespeare. Bemödandena hava
knappast lyckats, och det är, kan man säga, en
nationalsorg, att vardagsmänniskan Shakespeare
ännu är blott en skugga med otydliga konturer.
Vilken längtan känner man icke framför de innerliga
och naiva alstren av 1400-talets målarskola i Köln,
vilkas mästare delvis äro icke ens till namnen
bekanta, att få veta något om dem sådana de levde
och tedde sig i sina verkstäder och sina
umgängeskretsar i det medeltida Kölns trånga
gatunät och i skuggan av dess väldiga katedral.
En konsthistorisk forskare kan fördjupa sig i
frågan, om det är mäster Wilhelm von Herle eller
hans lärjunge Herman von Wesel som målat vissa
bland dessa verk, ehuru det ser ut, som om det
här icke gällde något annat än en namnfråga. Den
rent estetiska glädjen av ett konstverk, njutningen
av den harmoni, den ordning, den mångfald och
omväxling, den enhet och det liv, som företes däri,
är på ett sätt, som blott med psykologiskt våld kan
upplösas, förenad med den sympatiska, beundrande

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 16:27:28 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/romerske/0303.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free