- Project Runeberg -  Romerske kejsare i marmor samt andra uppsatser i konst /
328

(1914) [MARC] Author: Viktor Rydberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - En underbar man

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

som plägade uppmärksamt iakttaga allt karakteristiskt,
måste särskilt ha fäst sig vid och forskat i denna
nationella egenskap. I det avseendet är konstverket
ensamt i sitt slag; man kan icke nog betrakta det.
Händerna tala ett symboliskt språk, ett så
uttrycksfullt för ögat som tungan för örat. Och i
fullkomlig överensstämmelse därmed är ansiktsbildningen
och varje rörelse hos figurerna; de äro på en gång
samklingande och motsatta.

Till denna anmärkning av Goethe, som skrivit en
avhandling om Leonardos »Nattvarden», må jag foga
några ord av Jakob Burckhardt. »Konsten kan knappt
finna ett svårare och betänkligare motiv än det att
skildra, huru ett ord verkar på en sittande
församling. Ordet är här en enda stråle, bruten i
tolv reflexer. Lättare hade uppgiften blivit löst,
om Leonardo låtit de tolv i upprört tillstånd lämna
sina platser för att bilda rikare grupper med större
dramatisk verkan. Men hade det andliga intrycket
vunnit därpå? Huvudsaken, nämligen den behärskande
inverkningen från Jesus, som dock måste framställas
i den ställning, vari han just talat, den sittande,
skulle då oundvikligt gått förlorad i de övriges
vimmel och rörelser. Till och med det dukade bordet,
vilket, likasom ett ljust bröstvärn, genomskär
gestalterna, var av den största fördel; vad som
upprör de tolv lät ju i allt väsentligt uttrycka sig
i den övre kroppshalvan. I anordningens grundlinjer,
i bordets och i kammarens, har Leonardo avsiktligt
förfarit lika symmetriskt som sina föregångare; men han
överträffar dem genom den högre arkitektoniken i det

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 22:25:57 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/romerske/0328.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free