Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Porträttfynden i Faijûm
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
litteraturen visste han, att vaxmåleriet hade genom
helleniska konstnärer, sådana som Pamfilos och Pausias,
blivit bragt till stor fullkomlighet, och att
stafflimålare ofta begagnade denna teknik på grund av
vaxfärgernas hopsmältningsduglighet och lysande verkan.
Greve Caylus satte sig således ned att måla med
färgade vaxpaster. Det var ett kinkigt göra.
Han sökte upplösa dem i hett vatten, han sökte
piska dem till eftergivenhet, medan de voro i sitt
kokande bad, och när de låtit i någon mån beveka
sig, grep han penseln och satte det uppfångade
vaxet på tavlan. Därmed var mödan icke ändad.
När det #med beundransvärd ihärdighet åstadkomna
penselverket tillräckligt torkat, måste han passa
på för att inbränna det med ett glödgat järn. Ty
själva namnet enkaustik, ########## (av ########
inbränning), skulle, om inga andra intyg förelegat,
sagt honom, att något slags inbränning hörde till
förfarandet.
Frukten av Caylus’ möda förblev omogen. Många
andra upprepade försöken. Man behandlade vaxet
med terpentin eller pottaska; man höll paletten
ständigt varm och förde med ett uppvärmt
metallredskap vaxet till tavlan. Förgäves.
Om bland de i Egypten upptäckta målningarna det
funnes någon enkaustisk, måste under sådana
förhållanden fyndet varda av särskilt värde. Man
anade, att vaxmåleriet var för hellenerna vad
oljemåleriet är för oss, och däri misstog man
sig icke.
Efter dessa förberedande anmärkningar må jag
övergå till fyndet eller, rättare, fynden. De
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>