- Project Runeberg -  Romerske kejsare i marmor samt andra uppsatser i konst /
404

(1914) [MARC] Author: Viktor Rydberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Om nakenhet och klädselsätt

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

hade sina behag höljda, föranledde honom till den
slutsats, att ju mer de voro klädda, så mycket
större var deras lättfärdighet.

Det är långt ifrån mig att vilja upphöja denna
slutsats till en allmängiltig lag. Men den erfarenhet
Kolumbus gjorde visar dock, i förening med liknande
från andra världsdelar, att nakenheten icke under
alla omständigheter skadar sedligheten och att
kläderna icke under alla omständigheter främja den.

Våra germaniska förfäder voro icke särdeles måna om
att hölja sina lemmar. Den vanliga dräkten var en
mantel, ingenting vidare. Manteln bars mot väderleken,
ej för att dölja kroppsformerna. De, som hade råd och
lust att vara klädda under manteln, buro en mycket
tätt åtsittande dräkt, singulos artus exprimens, säger
Tacitus. Kvinnornas klädsel liknade till regel männens.
När de hade en tunik, var denna utan ärmar och lämnade
en del av bröstet bar. Germanernas största nöje var att
se nakna ynglingar dansa vapendansen, och alla deras
festliga sammankomster bjödo dem detta skådespel.
Tacitus kan icke nog beundra dessa nakenhetsvana
germaners stränga sedlighet på könslivets område.
Utsvävande voro de däremot i spel och drickande.

Av dessa och liknande sakförhållanden frestas man,
som jag nämnde, till det antagande, att nakenheten,
om den icke är gagnelig för det moraliska livet,
dock säkerligen icke är fördärvlig, om den nämligen,
för att nyttja en liknelse, behandlas som vän i huset.
Annat torde förhållandet vara, om

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 22:25:57 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/romerske/0404.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free