- Project Runeberg -  Roms katakomber och hvad de hafva att lära oss om den ursprungliga kristendomen i motsats mot hedendomen /
18

(1890) [MARC] Author: Isaiah Benjamin Scott Translator: G. S. Löwenhielm
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

läto dem förgås af hunger eller för vilda djur. Cicero
och Seneca tala båda i förbigående om detta bruk,
men behandla det som en helt naturlig sak utan att
klandra det eller ens fästa sig dervid. Terentius
beskrifver en viss Kremes såsom en mot alla välvillig
man, men låter honom dock befalla sin hustru att
utsätta sitt dibarn och far ut i vredesmod emot henne,
då hon åt en annan öfverlemnat utförandet af den
smärtsamma och onaturliga handlingen[1].


[1] Se Mühleisen, 2 kap. 4. En nyare författare, T. Bacon, F. S. A.
i en artikel om Benares i »Oriental Annual» 1839. p. 92, 94 yttrar
sig sålunda om barnamord, i synnerhet mord på flickebarn:

»Det upprörande bruket att mörda sina barn var en tid mycket
allmänt i Benares och kringliggande trakter; och att döma af
Musselmanska uppgifter lider det föga tvifvel, att det ännu emellanåt öfvas
trots regeringens kraftiga åtgärder för att göra slut derpå. De
förnämsta befordrarne af denna orättrådiga plägsed voro fordom
Rajhpooterna, Rajhkomarerna och Rajhvansierna, bland hvilka aldrig ett
enda flickebarn fick lefva; och de ansågo ej heller deras aflifvande
såsom en syndig eller grym handling, ehuru jag ej kan tro, hvad
många påstått, att de anse det såsom ett gudarne behagligt offer.
Bruket synes snarare hafva haft sin grund i önskan att undgå de
ruinerande utgifter, som deras giftermål skulle föranleda, och hafva
öfvats utan fruktan för gudarne. Ty de trodde, att deras aflifvade
döttrars själar slutligen skulle återkomma i form af söner; och då
detta hopp ej förverkligades, slöto de, att Siva var missnöjd och
behöfde blidkas, tills hon gaf dem en son. I sådana fall var det vanligt
att söka försona henne genom att öfverlemna nästa flickebarn i
Braminernas händer för att högtidligen offras i Genesas tempel, i hopp
att derigenom denne gud kunde förmås att lägga sig ut för föräldrarne
hos Siva, så att hon skulle låta dem få ett gossebarn. Det är lätt
att förstå, hvarifrån denna plägsed har sitt ursprung, alldenstund en
hederlig gåfva till de offrande presterna var en oundgänglig del af
ceremonien, som i alla hänseenden skilde sig från det sätt, som
enskildt begagnades för att aflifva barn. Detta var helt enkelt och föga
kostsamt och kallades af hinduerna att dricka mjölk. Så snart man
förvissat sig om att det var ett flickebarn, bar man en kittel med
varm mjölk in i det rum, der modren låg, och sedan man uppsändt
en bön om att det skulle återkomma i form af ett gossebarn, blef
den lilla oskyldiga varelsen nedsänkt i mjölken och så länge
qvarhållen deri, tills lifvet slocknat, hvarefter man bar hennes döda kropp
till Ganges och kastade den deri. Men då dådet öfverlemnades åt
Braminerna, bars den stackars lilla till Genesas tempel, lades på
ryggen och blef så afdagatagen med en klubba efter vissa djefvulska
ceremonier såsom ett offer åt afguden.

Mr Hartwell Home i sin »Inledning till den heliga skrifts
studium» uppger, att icke mindre än 10,000 barn lära hvarje månad dödas
endast i provinsen Bengalen (I: 18). Angående Kina säger han:
»Månggifte är allmänt äfvensom det grymma bruket att utsätta späda
barn att förgås; icke färre än 9,000 sådana beräknas årligen aflifvas i
Peking och samma antal i det öfriga riket.»

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 16:27:47 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/romskata/0026.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free