- Project Runeberg -  Roms katakomber och hvad de hafva att lära oss om den ursprungliga kristendomen i motsats mot hedendomen /
42

(1890) [MARC] Author: Isaiah Benjamin Scott Translator: G. S. Löwenhielm
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

jag anmärker helt enkelt, att hvad orsaken dertill än
kan vara, så är det icke bildning, icke konsternas och
vitterhetens blomstring, icke filosofiens studium, ty,
märk, alla dessa hade uppnått sin största
fullkomlighet, just då det största förderfvet och det största
eländet herskade. Såsom jag i början anmärkte, har
den Augustiska tiden öfvergått till ett ordspråk för
den uppmuntran, som då gafs åt de sköna konsterna,
vitterheten och lärdom. Vi hafva inga bildhuggare,
hvilkas verk kunna jemföras med Phidias’ och
Praxitiles’; ingen byggnadskonst, som i skönhet öfverträffar
Partenons i Aten eller Forums i Rom; ingen episk
skald sådan som Virgilius, ingen lyrisk poet, som
öfverglänser Horatius, inga djupa och originella
tänkare, som öfvergå Plato och Seneca, inga
historieskrifvare, som stå framom Plinierna, Tacitus,
Salustius, Plutarkus, ingen skådespelare, sådan som
Roscius, ingen vältalare, sådan som Cicero.

Vårt förbättrade tillstånd måste alltså härleda sig
från någon annan orsak, än blott vetenskaplighet,
bildning eller högt uppdrifven konst, ty den lärdom,
vi böra häraf hemta, synes vara den, att verlden
genom sin visdom (filosofi) ej kände Gud (1 Kor. 1: 21).

Rev. J. Blackburns*) anmärkningar med afseende
på det stora assyriska riket, hvilket nära nog förgåtts,
innan Rom grundlades, äro så tillämpliga på Rom och
Grekland och alla forntidens hedniska välden och
innehålla derjemte så mycket, som är lärorikt och
behjertansvärdt äfven för oss, att jag ej kan underlåta
att anföra dem såsom en passande afslutning för detta
kapitel:

»Det är klart, att menniskonaturen bland
assyrierna icke vare sig i fysiskt eller intellektuelt
hänseende stod på en barnslig eller dvärglik ståndpunkt.
Om vi betrakta deras figurer på väggbildhuggerierna

*) Nineveh, its rise and ruin, sid. 142.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 16:27:47 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/romskata/0050.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free