- Project Runeberg -  Roms katakomber och hvad de hafva att lära oss om den ursprungliga kristendomen i motsats mot hedendomen /
122

(1890) [MARC] Author: Isaiah Benjamin Scott Translator: G. S. Löwenhielm
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Vidare, grafskrifter öfver två andra den tidens
församlingstjenare, en lektor (föreläsare) och en fossor
(dödgräfvare), och deras hustrur.

Glaudius Atticiauus, föreläsare, och Claudia Felicissima, hans hustru.
Terentius, dödgräfvare, för Primitiva, hans hustru och honom sjelf.

Under den tid, då katakomberna begagnades, hade
man ej ännu uppfunnit messans offer; ja, ingen tänkte
derpå före det 9:de århundradet, d. v. s. ungefär 400
år sedan katakomberna tillslötos.

Men för att gå vidare: icke nöjdt med att vanära
Kristus i hans embete som öfversteprest, upphöjde Rom
den ena menniskan efter den andra för att dela hans
värdighet som medlare. Det beklädde apostlar,
martyrer, jungfru Maria, aflidna mäns och qvinnors andar,
samt änglar med gudomlig allestädesnärvaro och lärde,
att man borde vända sig till dem i bönen såsom
förebedjande medlare. Denna förfalskning af
kristendomen härledde sig tydligen från hedendomen, der det
var så brukligt att tillbedja store mäns andar, månes.
Och vi kunna ej undra, att denna villfarelse mycket
tidigt smög sig in i kyrkan, då vi besinna, i hvilken
ställning de första kristna befunno sig, i det att de
helt naturligt ännu hade qvar några af sina hedniska
föreställningar och å andra sidan i katakomberna voro
omgifna af deras qvarlefvor, som de i lifstiden älskat
och hedrat.

Vi upptäcka derföre redan på grafstenarne i
katakomberna de första tillstymmelserna till denna
villfarelse, men den uppnådde ej sin höjd, förrän långt
sedan katakomberna blifvit igenslutna såsom kristliga
begrafningsplatser.*) Först kom en from, öfver den

*) I stengalleriet förekommer, så vidt man vet, ej en enda gång
jungfru Marias namn, lika litet som i någon verkligt gammal
inskription i Aringhis, Boldettis eller Bottaris arbeten. •

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 16:27:47 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/romskata/0130.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free