- Project Runeberg -  Röster i Radio / Hösten 1932 /
40

(1932-1933)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

har man försökt sig på en ny regeringsform. England har
därmed tillmötesgått befolkningens krav att genom egna
representanter få deltaga i ledandet av landets öden och inte mindre
än sju infödingar ha under folkets jubel intagit sina taburetter.
Detta regimskifte, under en för landets ekonomiska liv så
bekymmersam situation har satt sinnena i svallning och skärpt
motsatserna mellan färgade och vita.

II. DE INDISKA FURSTARNA.

För lekmannen, som icke haft anledning att mera ingående
befatta sig med Indien och dess problem, står det inte alltid klart att
vi måste skilja mellan tvenne Indien, brittiska Indien i ordets
egentliga bemärkelse, direkt stående under engelsk regim, och
de indiska staterna, i viss mån självständiga inhemska
furstendömen, knutna till engelska imperiet genom gamla fördrag och
vänskapsband. Dessa till närmare 700 uppgående inhemska
stater variera sinsemellan avsevärt med hänsyn till sin
befolkningsmängd och areal. På sätt och vis representera dessa
stater naturligtvis relikter från en förgången tid, men de äro
samtidigt ett levande exempel på traditionens livskraft. I en
indisk stat känner varje medborgare att han, om det kniper,
personligen får framlägga sina bekymmer för landets herre,
en förmån, som befolkningen i brittiska Indien saknar. Bland
maharajorna, som furstarnas vanliga titel lyder, finner man
självfallet betydande variationer med hänsyn till personlig
duglighet, ekonomiska förutsättningar och nedärvda förpliktelser.
Gemensamt för dem alla är praktlystnaden och ett genom födsel
och ohejdad vana traditionellt, egoistiskt sinnelag, ett
suveränt förakt för åsikter och rättigheter hos alla, som socialt
ej stå på en högre plattform än dem själva. Ingen förstår
emellertid som de att på ett verkligt kungligt sätt utöva
gästvänskap. Personliga upplevelser vid flera indiska furstehov
skola kasta sitt ljus över den Tusen och en natt-stämning
som alltjämt kan dväljas där.

III. DE INDISKA KVINNORNA.

För en västerländsk kvinna, som i dessa dagar besöker Indien,
utgör självfallet studiet av den indiska kvinnan något av det
intressantaste hon kan taga sig för. Ty det är bland kvinnorna
man tydligast kan skönja den utveckling, som skall föra
Indiens folk fram till att stå i jämnbredd med andra kulturfolk i
världen. Det är som om den långa dvalan gynnat ett
upplagrande av andliga krafter, varom man hittills inte ens

40

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 16:32:15 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/rostrad/1932/0042.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free