- Project Runeberg -  Röster i Radio / 1933 /
10

(1932-1933)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - No. 1. Januari 1933 - Radioföredrag - Professor Axel Moberg: Arvet från österlandet — forntidstankar i nutidsliv

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

följden av tillvarons egen motsägelsefullhet, den sunda
reaktionen mot livets trångmål.

Hellas’, den grekiska vetenskapens, ungdomsfriska tro på
förnuftets tillräcklighet – detsamma, från en annan sida sett,
som dess tro på tillvarons förnuftsenlighet – och dess därav
följande krav på klarhet kom till korta inför livet självt, framför
allt sedan dess bärare genom Alexandertåget förts ut över den
Främre orientens stora och brokiga värld. Mot den ställde
orienten, buren av annan ande, med sin större, historiskt och
socialt sett rikare livserfarenhet, en annan livsinställning, där
förnuftet och klarheten voro långt ifrån enarådande. Praktisk
livserfarenhet, individuell och nationell, »inre upplevelse»,
togs till utgångspunkt för andra livsförklaringar, som väl kunde
accepteras av tron, men icke förnuftsenligt, vetenskapligt
begrundas. Konflikten blev våldsam. Väl bragtes den i tusende
olika skenlösningar till en mer eller mindre tillfällig ro, för
enskilda individer och inom otaliga religionssamfund och
filosofskolor. I otaliga schatteringar förde dessa »lösningar» med sig,
också ut över det då nya Europa, Roms väldiga rike, de
vanvettigaste vidskepelser och de högsta idéer, födda av
österländsk levnadsvishet och österländsk fromhet. Medeltiden blev
den långa jäsningsperiod, som skulle samarbeta vad som
sammanförts: österländskt och hellenskt, romerskt och germanskt.
Det är intet tvivel om att det österländska där dominerade.
Renässansen gav ett nytt tillskott av klassiskt, liksom
reformationen av germanskt. Men konflikten själv var olöslig, ty
den svarade mot tillvarons egen motsägelsefullhet. Och den
lever den dag i dag är i nutidens västerländska kultur och i var
och en ibland oss. Kravet på förnuft och klarhet är icke vår
kulturs arv från antiken, men ett krav av vår egen andliga
konstitution, vilket i Hellas fick sin första och ädlaste utformning;
det kan vår kultur aldrig släppa. Åtrån, kravet att finna en
rikare, fylligare förklaring av tillvaron än den förnuftet kunnat
giva som grundval för en varmare livsinställning, den kommer
vår kultur icke heller någonsin att släppa. Den är intet arv från
österlandet, den är ett krav av vår egen andliga konstitution.
Men ännu i nutiden rör sig vårt sökande med idéer, som vår
kultur tagit i arv, direkt och oförmedlat, från den forntida
orienten.

Jag säger icke, att dessa idéer i nutiden skulle vara oomstridda
till sin giltighet. Tvärtom. Det är sådana tankar, av principiell
betydelse för livsinställning och världsbild, som i orienten
alltid och i västerlandet ofta få karaktären av religiösa
föreställningar. Omkring dem står alltid strid, och såsom barn av

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 02:45:53 2020 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/rostrad/1933/0014.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free