- Project Runeberg -  Röster i Radio / 1933 /
23

(1932-1933)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - No. 1. Januari 1933 - Radioteatern - Anton Tjechov

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

förstod honom och publicerade hans första allvarliga noveller,
inledningen till en berättarkonst, som genom sitt djup och sin
finhet vunnit världsrykte. Därmed lade han bort pseudonymen
och blev Anton Tjechov.

Även som dramatiker vädjade han först till löjet. Han skrev
små enaktare, som närmast voro burleska farser. Den första,
»På landsvägen», skriven 1884, blev förbjuden av censuren,
därför att bland personerna fanns en överklassdam som
uppträdde drucken. Men redan 1887 uppfördes hans första
allvarliga drama »Ivanov», vars huvudperson är en viljelös
man, som blir en lekboll för sina egna svagheter. »Jag är en
bruten man, gammal vid trettio år, med tungt huvud och tom
själ, trött, utsliten och förstämd. Utan tro vare sig på kärleken
eller något annat i livet går jag bland människorna som en
skugga, utan att veta om jag lever eller är död.» På den ryska
scenen var denna typ ny, och dramat mottogs med en storm
av ovilja. Man kände då ännu icke att man stod inför en stor
begynnande dramatiker. Tjechov återgick till sina farser för
fem år framåt, fastän dramat så småningom fick fast fot på
scenen.

Åtta år senare skrev han »Måsen», det första i ordningen
av sina fyra »stora» dramer; de övriga äro »Onkel Vanja»,
»Systrarne» och »Körsbärsträdgården», alla liksom »Måsen»
numera världsberömda. Dramat upptogs på själva den
förnäma Alexandrevskyteatern i Petersburg med stora
publikgunstlingar, bland andra Vera Kommissarjevskaja, i
huvudrollerna. Men hon var den enda av skådespelarna som förstod
någonting av dramats anda och mening, publiken kände sig
också förvirrad, premiären blev ett stort tumult, och
författaren, som fäst stora förhoppningar vid sitt verk, rymde från
staden. »Även om jag får leva i sjuhundra år, skall jag aldrig
skriva ett drama mer», skrev han dagen därpå.

Men ett par år senare grundade Stanislavsky och
Nemorovitj-Dantsjenko den teater som skulle gjuta ett fullkomligt
nytt liv i rysk skådespelarkonst, Moskvas konstnärliga teater.
Med största svårighet lyckades de båda entusiasterna att
övertala Tjechov att få spela hans drama, i vilket de båda sågo
det nya verket för den ryska scenen. Stanislavsky har i sina
memoarer utförligt berättat, med vilken energi han grävde sig
in i dramat, hur han upptäckte dess skygga dramatiska själ,
de inre linjerna i dess handling, som för ett blaserat öga
föreföll att vara obefintlig, och hur han efter hand lyckades att
meddela skådespelarna sin syn och därmed skapa en
spelstil, varigenom dess inre liv kunde få en scenisk form som

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 02:45:53 2020 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/rostrad/1933/0027.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free