- Project Runeberg -  Röster i Radio / 1933 /
137

(1932-1933)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - No. 4. April 1933 - Radioteatern - Georg Bernard Shaw

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

tänkt sig på ett helt annat sätt. Den upptäcker helt plötsligt
att den lysande kvickhetsmakaren inte är bara en virtuos
jonglör utan en vis man. Dramat är för denne satiriske humorist
aldrig blott en förlustelse; han betraktar det som ett av
världens underfundigaste och förnämsta bildningsmedel.

Är det något en dramats folklärare behöver för att utöva sitt
kall, så att det vetande och livserfarenhet. Vad Shaw beträffar
så voro hans förberedelser som dramatiker ovanligt mångsidiga
pch grundliga. Efter att från 15-års åldern ha tillbragt några
långa och dystra år på en kontorsstol kom han som 20-åringtill
London för att försöka sig i litteraturen. Det blev några års
skrivövningar som resulterade i några romaner, »gröna
produkter», för att citera hans egna ord. Så kom han in i
journalistiken, där han under några år skapade sig en betydande
ställning såsom teater- och musikkritiker. Men samtidigt
inträdde han, 1884, i ett socialistiskt sällskap. Fabian
So-ciety, där han kom i intimt samarbete med Sidney W^ebb,
den vederhäftigaste av det dåtida Englands ekonomiska
tänkare. Här slogo Shaws samhällsintressen ut i het låga; med
oförliknelig energi utbildade han sig till debattör och
folktalare och blev den enastående replikör som man längre
fram träffar på i hans dramer. Och under umgänget med folk
av alla stånd och klasser fick han den människokännedom,
efter vilken han hungrade. Alltså: genom ekonomiska och
sociala studier skapade han sig ett grundligt och omfattande
vetande om det samhälle han lever i, som teaterkritiker kom han
till djup insikt om scenens arbetsvillkor, som debattör utvecklade
han sin förmåga att sätta in hela sin personlighet i tal och svar.
Man har svårt att tänka sig en mera ändamålsenlig och
målmedveten utbildning för dramats konst, en utbildning som
innefattade både innehåll och form för ett dramatiskt författarskap
som ville träda i kontakt med det levande livet, dess aktuella
företeelser och dess mångahanda komplexer.

En enda förebild hade han skaffat sig: Ibsen. Det är svårt
att tänka sig två mera polärt motsatta temperament än Ibsens
och Shaws. Det ena inåtvänt, djuplodande, evigt otillfredsställt;
det andra utåtvänt, expansivt, stridsglatt, optimistiskt. Men
huvudmålet för Ibsens drama: »Torpeden under arken»,
»människoandens revolutionering», det var mål och motiv
också för den unge Shaw. Vägarna voro olika men målet ett.

Shaws debut som dramatiker framkallades också av den
kamp om Ibsen som i början på 1890-talet utkämpades i England.
Även dit hade Antoines Théåtre-Librerörelse trängt. 1891
öppnades i London The Independent Theatre, naturligtvis med

x37

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 02:45:53 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/rostrad/1933/0153.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free