- Project Runeberg -  Röster i Radio / 1933 /
155

(1932-1933)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - No. 5. Maj 1933 - Radioföredrag - Marcus Ehrenpreis: Judendomens efterbibliska religionsutveckling

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

livgivande medelpunkt i Tora, i sin religiöst betonade livskänsla,
i sitt traditionsstarka fromhetsliv. Rabbi Jehuda Ha-Naééi
samlar den muntliga traditionen i Mischna (år 200 e. Kr. i
Tiberias), Rabbi na samlar senare århundradenas tolkningar
och diskussioner i G em ar a (år 5oo e. Kr. i Babylonien).
Mischna och Gemara tillsammans utgöra Talmud, en
skriftsamling, som upptager traditioner, läror och yttranden av omkr.
2,5oo religiösa lärare — resultatet av en tusenårig inre och
yttre utveckling.

De århundraden, som följa efter Talmuds avslutning
kännetecknas tidvis av religiös fördjupning: många trängta efter
besjälad religion. Den judiska mysticism, som har beröringspunkter
med profetismens förkunnelse om omedelbar, personlig
Gudsupplevelse (Daat-ELohim), utvecklar sig sedan niohundratalet
främst i Spanien i form av Kabbala (= hemlig tradition),
anknytande till mischnaläraren R. Schimon ben Jochai (omkr.
i5o e. Kr.). Boken S o h a r (= Glans), som mot slutet av
tolvhundratalet offentliggöres i norra Spanien, blir
kabbali-sternas klassiska urkund. På femtonhundratalet blir den
palestinska staden S a f e d medelpunkt för en nykabbalistisk rörelse
under ledning av den helige Ari (I saak Lur ja). Tvåhundra år
efteråt utvecklas inom den östeuropeiska judendomen en
vittförgrenad nymystisk rörelse, Cha<föidiémen, som inledes av Israel
Baal-Schem (1700—-1760); denna rörelse fortlever ännu i
våra dagar inom stora delar av öst judendomen.

De tre radioföreläsningarna komma att skissera de
religionshistoriska huvudlinjerna inom judendomens här antydda
efter-bibliska utveckling. Denna koncentreras i talmudismen,
kabbala och chassidismen. Talmuds allmänna karaktär och dess
öde genom tiderna skola belysas, varvid de senare årtiondenas
förändrade inställning hos både den kristna och judiska teologien
och deras strävan efter ömsesidig förståelse skall skänkas
beakt-ning. Den tredje (sista) föreläsningen skall ge en
sammanfattande överblick över judisk mystik från Schimon ben Jochai till

Israel Baal-Schem. »^ -&,

Æarcué JtLhrenpreié.

ATT LÄSA:

Martin Buber: Die chassidischen Bucher. Jakob Hegner; Hellerau, 1928.

M. Ehrenpreis: Helige och Hjältar (De som byggt Israel, II). Geber,
Stockholm 1931. Kr. 9: —.

Travers Herford: The Pharisees. Allen & Unwin, London 1924.

Gerhard Kittel: Die Probleme des palästinischen Spätjudentums und das
Ur-christentum. Kohlhammer, Stuttgart 1926.

Hermann Sträck: Einleitung in Talmud und Midrasch. Beck, Munchen, 1921.

J55

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 16:32:25 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/rostrad/1933/0175.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free