- Project Runeberg -  Röster i Radio / 1933 /
159

(1932-1933)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - No. 5. Maj 1933 - Radioföredrag - Erik Staaff: Diktargestalter från romansk medeltid

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

var från Todi i Umbrien, den franciscanska mystikens
ursprungsland. Till 40 års ålder var han en välmående jurist. Hans
hustrus under tragiska omständigheter inträffade död blev en
vändpunkt i hans liv. Förkrossad under syndabördan strävade han
hädanefter blott till försoning med Gud genom försakelse och
ödmjukhet. Han försummade intet tillfälle att förödmjuka
sig, att utsätta sig för hån och åtlöje, han karakteriserar själv
sitt excentriska uppträdande som ett »heligt vanvett». År 1278
gick han som lekmannabroder in i Franciscanerorden och ivrade
sedan alltjämt för vidmakthållande av de gamla reglerna i hela
deras stränghet gentemot ljumma reformivrare. Mot påven
Bonifacius VIII skrev han våldsamma dikter, som inbragte
honom sex års fängelse. Han slapp ut i3o3, endast tre år före
sin död. I fängelset skrev han större delen av sina s. k. iaude,
vilka äro av olika slag. I somliga brännmärker han all jordisk
fåfänglighet och ber Gud sända honom straff och plågor till sin
själs frälsning, i andra besjunger han i ofta sinnligt färgade strofer
den heliga Jungfrun och himmelens salighet. Filosofiska och
teologiska exkurser omväxla med smädedikter mot dem, som buro
ansvaret för kyrkans förfall och det sedliga fördärvet. Ofta
bäras dikterna av en djup innerlighet, ofta också av en
imponerande höghet och kraft. Jacopone da Todi har i synnerhet
på senare tid varit föremål för filologernas flitiga forskning.

I Spanien framträdde under i3oo-talets första hälft ett
omisskännligt skaldegeni, vars originella poesi till stor del än i dag
behåller sin friskhet, Juan Ruiz, Ärkeprästen av Hita. Hita
ligger några mil från Guadalajara. Titeln ärkeprädt torde
ungefär motsvara vårt prod t. I ett manuskript av Juan Ruiz’verk
omtalas, att han en tid suttit fängslad på order av ärkebiskopen
av Toledo, don Gil, vars episkopat inträffar mellan i33/ och
i36y. Ett av manuskripten är daterat i33o, ett annat i343.
Data äro således tunnsådda, men vi kunna göra oss en god
föreställning om skalden genom hans starkt personliga verk. Hans
bok heter Lib ro de Buen Amor, God kärleks bok. Den gör
ingalunda det intryck av allvar och fromhet, som man skulle vänta
med hänsyn till författarens ärkeprästerliga värdighet. Men
prästerna i Spanien, liksom på andra håll, voro då för tiden
inga mönster av sedlig vandel och conciliet i Toledo i32/f
konstaterade med grämelse deras lättsinniga liv. En skabrös bok
av en präst var därför ingenting särskilt märkvärdigt. God
kärleké bok har betecknats såsom ett typiskt verk av vad som
kallades jugiaria, jonglörpoesi. Inom en ram av visserligen ganska
nyckfull handling inrymmer den en rik samling poesi av den
art, som sjöngs av vandrande sångare, herdar och herdinnor,

x59

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 02:45:53 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/rostrad/1933/0179.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free