- Project Runeberg -  Röster i Radio / 1933 /
180

(1932-1933)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - No. 5. Maj 1933 - Musik - Johannes Brahms

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

synt utpräglade ambition och självkritik kommo honom dock
att dröja ända till 1876, innan han utlämnade sin första
symfoni till allmänheten. Då hade han i tjugu års tid förberett sig
härtill, gjort det ena utkastet efter det andra och rent av
skrivit flera tidigare symfonier, som han sedan refuserat och
förstört. Ett kortare verk, Haydn variationerna, hade också 1873
fått gå före liksom för att sondera terrängen. Det är onekligen
egendomligt att tänka sig, att en tonsättare, som för oss kanske
närmast står såsom symfoniker, först vid ^3 års ålder debuterade
inom denna musikform. Redan första symfonien blev emellertid
härigenom ett fulländat mästerverk —- »Beethovens tionde»
enligt Hans von Bulow «—-och den utgör tillsammans med de
tre efterföljande säkerligen det förnämsta, som skapats på det
rent symfoniska området efter Beethoven. ■—- Trots Brahms’
egen stränga censur fylla hans efterlämnade verk 2 5 band.

Brahms’ konst är knappast lättillgänglig. Man behöver
höra åtskilligt av honom och höra det flera gånger, innan man
får öra för det personliga och djupa i hans tonspråk. Men
sedan fängslar det desto mera, åtminstone oss germaner; de
romanska folken ha däremot föga förståelse för Brahms.
Detta sammanhänger i grund och botten med hans utpräglat
germanska väsen. Mästarens nordtyska härstamning, hans
kärva, litet reserverade natur återspeglas i hans musik, som är
av en viss tyngd, mörkt färgad, ofta grubblande och reflekterande.
Inflytelser söderifrån saknas icke helt: Wiens glada gemyt och
ungerska zigenarrytmer dyka upp i vissa verk, men det är mera
sporadiskt. Och när solen lyser, är det med milt värmande
sken, icke sydländskt klart och bländande. Uttrycket är än
kraftfullt, än vemodigt och längtansfullt, men alltid manligt.
Och alltid finns där en djup mening, ingenting är ytligt, banalt
eller effektsökande.

Något som särskilt försvårar uppfattningen av Brahms*
musik är den komplicerade fakturen. Mästaren var en eminent
kontrapunktiker och hans tematiska behandling, exempelvis i
symfonierna, är i hög grad konstfull och polyfon. I detta
avseende hade han lärt mycket av Bach och även äldre
kontrapunktiker; i all slags kanon och fuga rörde han sig med stor
lätthet och upptog även äldre, stränga musikformer som t. ex.
passacagliän. Härtill kommer en ofta invecklad rytmik med
synkoperingar och samtidigt sammanförande av olika rytmer,
som kan förvirra ett ovant öra. Hans harmonik är övervägande
diatonisk men egensinnig och kärv, ofta även ålderdomlig; de
melodiska linjerna äro spända i vida bågar och högst expressiva.
Klangbilden är fylligare än förut varit brukligt; särskilt piano-

180

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 02:45:53 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/rostrad/1933/0200.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free