- Project Runeberg -  Röster i Radio / 1933 /
401

(1932-1933)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - No. 10. Oktober 1933 - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

universitetet, där så många av Amerikas dramatiker erhållit
sin litterära och sceniska skolning, och där han för övrigt
tillhörde samma årgång som O’Neill. Någon tid efter
världskrigets utbrott begav han sig till Frankrike och sysselsattes vid
Röda Korset där och på Balkan. Efter Amerikas inträde i
kriget tjänstgjorde han som flygare vid franska fronten. Han
blev vid hemkomsten medarbetare och senare redaktör i
tidskriften »Life» och började i samband därmed sin litterära bana
med några översättningar av europeiska pjäser. År 1924
slog han igenom som dramatiker med den frodiga rustika
komedien »They knew what th ey wanted», som uppfördes på
Theatre Guild, New Yorks och Amerikas främsta scen, och
som förskaffade honom årets Pulitzer-pris. Samma teater
uppförde 1926 två nya stycken av honom: »Ned Mc Cobb’s
daughter» och »The silver cord», båda med stor framgång.
Howard har sedan dess ägnat sig huvudsakligen åt filmen, och
hans senaste pjäser ha knappast ökat hans berömmelse.

Som dramatiker har Sidney Howard icke samma betvingande
och envisa ursprunglighet som O’Neill. Han är eklektiker
och har experimenterat i vitt skilda stilar. Ett genomgående
drag i hans dramatiska produktion är emellertid den träffsäkra
människoteckningen, som uppenbarligen bygger på en ovanlig
skärpa i iakttagelsen. Howard har själv kraftigt betonat
att en dramatiker bör lägga huvudvikten vid karaktärerna, vid
rollerna; det är enligt hans mening skådespelarna, som i första
hand bära upp pjäsen och göra den till teater. Konstruktion,
stil och innehåll anser han i jämförelse härmed vara
underordnade faktorer.

Trots detta måste nog »Hans Majestät Modern»
karakteriseras som en synnerligen omsorgsfullt byggd pjäs. Författaren
iakttager handlingens och tidens enhet nästan på gammalt
franskt manér, och det är tydligt, att stycket även i andra
avseenden, genom sin klara logiska konstruktion och sin eleganta,
kyliga och obarmhärtiga själsanalys, visar hän på intryck från
fransk dramatik.

Stycket, som endast har fem roller, betecknas av författaren
som komedi, men i själva verket döljer den glittrande ytan en
bottensats av bitter satir. Temat är moderskärleken. Mrs
Phelps, huvudpersonen, tyranniserar i oresonlig ömhet sina två
fullvuxna söner. Hon skyr inga medel för att hålla dem kvar
hos sig. Och hennes svartsjuka på de tillkommande svärdöttrarna
gör henne desperat. Ju djupare man lär känna henne, desto
klarare blir det att hennes kärlek till sönerna, vilken i hennes
egna ögon är oändlig och uppoffrande, i grund och botten endast

401

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 02:45:53 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/rostrad/1933/0441.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free