- Project Runeberg -  Röster i Radio / 1933 /
404

(1932-1933)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - No. 10. Oktober 1933 - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

M U S I K.

RADIOMUSIKEN UNDER SÄSONGEN
1933—1934.

RADIONS ANKNYTNING till svenskt musikliv tar sig
uttryck ej blott i de återutsändningar, som varje år anordnas
från de viktigaste konsertföreningarna i landet ■— främst då
Stockholms Konsertförening — och från Kungliga Operan,
utan även i den övervägande uppmärksamhet, som i
programmen ägnas svensk musik och svenska konstnärer.

Denna säsong kommer särskilt Emil Sjögren och Wilhelm
Stenhammar att bli representerade, detta i avsikt att ge en så
fyllig och representativ bild som möjligt av dessa våra svenska
klassikers i svensk musikhistoria och svenskt kulturliv så
betydande produktion. Av Sjögren märkes främst de båda
Tann-häusercyklarna till dikter av Holger Drachmann och Julius
Wolf, vidare hans violinsonater och pianostycken samt en del
mindre kända kompositioner. Av Stenhammars verk komma
att spelas, förutom sånger och kammarmusik, hans körverk
»Ett folk» till Heidenstams dikt. Denna Stenhammarserie
avslutas med återutsändning av den Stenhammarkonsert,
Stockholms Konsertförening ger på vStenhammars födelsedag den
7 februai, då bland annat hans symfoni i g-moll och
pianokonsert nr 2 komma att framföras.

Stommen i radio orkesterns program under vintern utgöres
av en serie konserter under rubriken »pianokonsertens
utveckling under 200 år». Instrumentalkonsertens ursprung kan ju
spåras tillbaka till den tid (omkring i65o), då man först
började besätta stämmorna med flera instrument. Ur växelspelet
mellan dessa dubbelt besatta violinstämmor smyger sig så
småningom fram små solistiska, förmedlande passager, som snart
växa ut och bli till medelpunkt för det hela. Då de övertagas
av endast ett instrument, har man hunnit fram till solokonserten.

Att dåtidens klaverinstrument, cembalon, så sent uppträder
som soloinstrument beror på två stora hinder, nämligen dels
cembalons i det allmänna medvetandet underordnade ställning
som ackompanjerande generalbasinstrument, dels den brist,

404

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 02:45:53 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/rostrad/1933/0444.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free