- Project Runeberg -  Leo Tolstoi : Ruslands digter-profet /
117

(1920) [MARC] Author: Christen Collin - Tema: Biography and Genealogy, Russia
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 5. Tolstoi om „Hvad er kunst?“ Tolstoi om Shakespeare

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

117

*


middel til at overføre sindsbevægelser til andre og derved
laane menneskene drivkraft til handling, da er det samfunds
reformatoren og menneskevennen, som har ordet.
Tolstois bok 6r ikke en fuldstændig tilfredsstillende be
svarelse av spørsmaalet: nHvad er kunst?" Men den inde
holder en ypperlig besvarelse av det spørsmaal, som særlig
har fængslet den store digterhøvding: Hvad er de n kunst,
som vi n u har mest bruk for? Og hvad hjælp kan kunsten
yde os til at fornye menneskenes liv?
Den eneste kunst, som i tiden efter 1881 interesserte Tol
stoi, var en ny religiøs kunst. Al anden nutidskunst
bedømmer han overmaade strengt og for en stor del uret
færdig, selv om der er mange blinkende og gjennemborende
sandhets-lyn blandt hans strenge domme over nutidens over
klasse- og nydelseskunst. Hans lille skrift om Shakespeare
er dog alt i alt et av hans svakeste arbeider. Svakt især
ved mangelen paa evne til at se Shakespeare i historisk per
spektiv.
At Tolstoi, som en anden av det nittende aarhundredes
allerstørste kunstlærere, englænderen John Ruskin, vil
ha kunsten til at slutte forbund med nutidens høieste, mest
videnskabelig oplyste religiøse trang, er ganske visst et na
turlig ønske, som mange av det forløpne aarhundredes største,
kunstnere har delt. Tolstois ensidighet ligger ikke heri, at
han vil ha kunsten til at arbeide broderlig sammen med
videnskap og sand religiøsitet. Han har efter mit skjøn ret
i, at nutidens kunst har utviklet sig mindre naturlig ved
at isolere sig og skille lag med den religiøse trang.
Men han indsnevrer dog sit syn paa kunsten, naar han
alene retter opmerksomheten paa dens evne til at levere
drivkraft til reformarbeidet.
I sit utsyn baade over videnskap og kunst er det, som
om han staar tilrors ved et skib, som det er ham et livs
spørsmaal at faa varpet opover floden mot alle egoismens
og de urgamle lasters strømdrag. Lykkes det ham ikke at
faa den gamle skute med alle de kjære liv til at gaa opover,
er han overbevist om, at den vil drages ned i fossedypets
avgrund. Fra den mands synspunkt, som staar tilrors paa

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 16:37:51 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/rudiprof/0137.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free