- Project Runeberg -  Rundradion : programblad för varje vecka / 1927 /
6

(1927)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:o 11. 13—19 November - Den osynliga katedern. Efter Martin Martelius - Edvard Grieg - Fredagens program - Tisdagens föredrag

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

och evighetsrike. En klar och medryckande fram-
ställning är här av större värdeän den vidaste och
djupaste lärdom. Ett torrt och schablonmässigt
uppläsande ur världshistoria och kulturhistoria
må påförhand förvisas från den osynliga katedern.
Det kommer kanske mest an på huru det föreläses.
Ett varmt intresse, en entusiasm, som meddelar
sig tilllyssnarna, ord, som nå fram till hjärtat äro
av större vikt än lärda låter och torra data. Sko-
lans historieundervisning är intet föredöme!
Må den osynliga katedern bliva ettföredöme för
alla våra övriga bildningsanstalter i stället!

*


Edvard Grieg.
Omslagsbilden återger i dag Edvard Griegs väl-
bekanta drag.
Det är ju rätt ofta vi fått höra hans komposi-
tioner i radion redan förut och måndagsafton ges
Åses död (på finska) med Griegs underbara musik.
Edvard Hagerup Grieg föddes i Bergen den 19
juni 1843. Redan tidigt visade gossen håg och an-
lag för musik och i sexårsåldern lärde han sigspela
piano för sin moder. Nio år gammal gjorde han
sina första kompositionsförsök och en vacker dag
visade han sina kamrater i skolan ett nothäfte,
varpå stod textat med stora prydliga bokstäver:
»Variationer över en tysk melodi, för piano av
Edvard Grieg. Opus 1.» Olyckligtvis fick läraren
fatt på förstlingsverket, och hans kritik blev en
något hårdhänt uppmaning till det unga kompo-
nistämnet att inte spilla tid på »slikt jox» utan i
stället sköta läxorna bättre. — En sommardag
1858 fingo Griegs besök av en gammal vän till fa-
miljen, Ole Bull — mannen med trollfiolen och
de tusen och ett äventyren — och när han hört
emtonårigen spela några egna kompositioner,
sade han kort och gott ifrån, att pojken skulle bli
musiker. På hösten finna vi också unge Edvard
som elev vid konservatoriet i Leipzig. För Griegs
konstnärliga utveckling blev dock lärotiden där
av föga betydelse, enligt egen utsago lämnade han
det berömda institutet (vid påsktiden 1862) »vad
kunskaper i komposition beträffar lika dum som
han kom dit». Efter ett kort uppehåll i hemmet,
varunder han på en konsert framfört några egna
kompositioner, begav sig Grieg följande vår till
Köpenhamn, och därmed börjar ett nytt, bety-
delsefullt avsnitt i hans liv.
Sammanträffandet med landsmannen och själs-
fränden Rikard Nordraak, den unge löftesrike mu-
sikern, bragte hans nationella känslor till fullt
genombrott.
Vintern 1865—66 tillbragte Grieg i Rom, där
han bl.a. komponerade konsertuvertyren (»I Höst»
och en sorgmarsch till Nordraaks minne, men drog
med våren åter mot norden. Året därpå vid som-
martid hemförde han som brud sin två år yngre
kusin, sångerskan Nina Hagerup, i vilken han
fann en trofast följeslagerska och hängiven tolk
för sina sånger. De primitiva konstförhållandena
i den norska huvudstaden beredde emellertid
Grieg mycket obehag och det klena resultatet av
hans ärliga ansträngningar efterlämnade ett djupt
missmod. Då kom som en välkommen tröst och
uppmuntran i slutet av 1868 ett brev från Franz
Liszt i Rom, vari han tackade för »det stora nöje
han erfarit vid läsningen av sonaten op. 8» och
inbjöd Grieg att vid tillfälle besöka honom. Med
förtjusning efterkom Grieg uppmaningen, när
han följande år som statsstipendiat ånyo befann
sig i den eviga staden. Liszt tog sig an den unge
musikern med mycken älskvärdhet och visade ett
livligt intresse för hans kompositioner. Återkom-
men till Kristiania komponerade Grieg sitt första
körverk »Föran Sydens Kloster», vilket han som
entacksamhetsgärd tillägnade den tyske mästaren.
De olidliga förhållandena i Kristiania blevo till
slut för mycket för den känslige Grieg, och sedan
han 1874 av stortinget tilldelats ett årligt tonsät-
targage vände han huvudstaden ryggen. Av kom-
positioner från denna tidär främst att nämna mu-
siken till lbsens »Peer Gynt», som snart nog — se-
dan komponisten sammanställt de bästa numren
till tvenne orkestersviter — vann en enastående
popularitet över hela världen. I närheten av Ber-
gen, på Troldhaugen, tillbragte Grieg den åter-
stående delen av sitt liv, när icke de täta konsert-
resorna kommo emellan. På eftersommaren 1907
begav han sig på väg till Kristiania, men ankom-
men till Bergen försämrades tillståndet hastigt
och den 4 september insomnade han lugnt och
stilla i födelsestaden.
FREDAGENS PROGRAM
upptar en speciell ungdomsavdelning. Den är sam-
mansatt och utförs av Finlands svenska skol-
ungdomsförbund.
TISDAGENS FÖREDRAG.
Tisdagens föredrag är anordnat av Unionen för
intellektuellt arbete. Som föredragare uppträder
magister Valter Lindberg, som då behandlar äm-
net »De intellektuella arbetarnaoch beskattningen.»

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Nov 12 15:37:42 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/rundradion/1927/0232.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free