- Project Runeberg -  Kunstindtryk fra Rusland /
495

(1914) [MARC] [MARC] Author: Emil Hannover - Tema: Russia
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kunstindtryk fra Rusland

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

KUNSTINDTRYK FRA RUSLAND 495
snarest er bleven bestandig mere byzantinsk. Pragt var og blev
i stedse højere Grad denne Kunsts Løsen. Ogsaa i Italien kan
man ganske vist finde middelalderlig Kirkekunst med orientalske
Glimmervirkninger. Men medens i Italien Billedkunsten efter-
haanden viklede sig ud af den byzantinske Guldsmedkunst og
blev en selvstændig Malerkunst, gik Udviklingen i Rusland i
modsat Retning. Her reduceredes selve Billedet bestandig mere
og mere, idet det med Undtagelse af Figuren — eller blot dens
Hoved og Hænder — blev dækket med Glorier og Klæder af
Guld og Sølv med indfattede Ædelsten eller farvede Glas. I de
ældre Former adskiller de russiske Iconer sig ikke synderlig fra
byzantinske Helgenfremstillinger andet Steds. I de endelige For-
mer, hvor Helgenbillederne overvejende bestaar af drevet og
juvélbesat Metal med Udskæringer for Partier af Maleriet, er
de derimod ægte russiske Fremtoninger.
At bedømme disse Iconers Alder er en meget vanskelig Op-
gave, med hvilken Videnskaben i Rusland først nylig er begyndt
at beskæftige sig, og som fremmede Kunsthistorikere mangler
væsentlige Forudsætninger for at kunne tage op. Til et virkeligt
Studium af Sagen fattedes der desuden mine Rejsefæller og mig
Tid. Vi maatte i de kun med Kærter belyste mørke Kirker og
Kapeller nøjes med at give os ind under den mystiske Magt af
de Modsætninger, som denne Kunst i sin endelige Udfoldelse
frembyder, — Modsætningerne mellem de asketiske Skikkelser
og det ødsle Skrud, de bærer.
Mangt et Sted var dog Billederne i sig selv for slette til at
øve nogensomhelst Magt over Ens Sind. Det galdt endog den
høje Dame i det Iberiske Kapel foran Kreml, det helligste Sted
i det hele Rusland, hvor Zsaren maa knæle, før han krones, og
som ingen passerer uden at blotte Hovedet og slaa Kors. Den
Iberiske Moder, som dette Marie-Billed kaldes, er ogsaa et noget
tvivlsomt Begreb; man véd ikke ret, om det er hende selv eller
en Stedfortræder, man har for sig i det lille Kapels Baggrund.
Som andre Helgenbilleder køres hun nemlig daglig omkring til
Syge og Døende og erstattes saalænge med en Kopi. Selv skal
hun være en Kopi efter et undergørende Billed i Athos-Klostret
fra det 8de Aarhundred. Sædvanlig er det da kun Kopiens Kopi,
man faar at se. Men for den orthodoxe Russer spiller dette in-
gen Rolle. Han finder i Kopiens Kopi, selv om den er det rene

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 16:42:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ruskunst/0009.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free