- Project Runeberg -  Kunstindtryk fra Rusland /
499

(1914) [MARC] [MARC] Author: Emil Hannover - Tema: Russia
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kunstindtryk fra Rusland

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

KUNSTINDTRYK FRA RUSLAND 499
Marken. Efter de almindelig udbredte Gengivelser har de fleste vel
tænkt sig sidstnævnte Billed allermindst i Legemsstørrelse. Det
er i Virkeligheden ikke større end en Bog i liggende Folio og
er saaledes en Bekræftelse paa den Kendsgerning, at under Re-
pins magtfuldkomne Haand bliver alt stort og monumentalt.
Der er i denne Kunstner den sjældne Forening af en stor
dramatisk Fortæller og en stor Maler og Kolorist. Man maa gaa
til Delacroix for i det 19de Aarhundred at finde en saa kunst-
nerisk Sansning af det blodige Dramas Skønhed, som den, der
lægger sig for Dagen i Billedet af Iwan den Grusommes Drab
paa sin Søn. Hvad der under andre Hænder vilde blive Melo-
drama, bliver under Repins et virkeligt malet Drama som Følge
af, at det er malet med Udnyttelse udelukkende af Malerkun-
stens egne Midler. Man tænke sig, hvor slet et Maleri der kunde
være kommet ud af Emnet „Den Forvistes Hjemkomst“. Hos
Repin fæstner Moderens og Søsterens gryende Genkendelse af
den udhungrede Hjemvendende sig dybt i Ens Erindring som
et baade gribende og skønt Syn, fordi Kunstneren med hver
Fiber har følt den frygtelige Situation og samtidig har frembragt
en Billedvirkning, der er lige slaaende ved Kompositionens
Simpelhed og Enheden i Billedets triste graa Tone. I denne Sam-
menhæng bør det iøvrig siges, at noget egentligt personligt Farve-
syn har Repin ikke. Hans Farvesyn er mangesidigt, som hans
Valg af Emner. I en Række legemsstore Studiehoveder til store
Gruppebilleder fra de senere Aar viser han sig synlig paavirket
af moderne franske Malere og minder heri ikke saa lidt om
Krøyer i Danmark. Men han har uendelig meget mere Karak-
ter som Kunstner, end Krøyer.
Han synes dybere i Pagt med det levende og lidende Rus-
land, end nogen anden russisk Kunstner. Han er indlevet i og
har Hjertet aabent for nær sagt alle Racer og alle Stænder i
det vidtstrakte russiske Rige, minder ved denne smidige Ud-
strakthed i sit Væsen om Turgenjew, hvis Hjertes Rummelighed
vistnok med Rette er blevet betegnet som en udpræget russisk
Egenskab. Russisk er desuden det Tungsind, han har fælles med
Turgenjew, hans Vemod, hans mørke Alvor, hans Verdens-
smerte midt i Glæden over at male, med ét Ord hans dybe
Sjælfuldhed, der er lige langt fra fransk Aandrighed og tysk
Følsomhed. Russisk er endelig det Drag af trodsig Djærvhed i

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 16:42:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ruskunst/0013.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free