- Project Runeberg -  En vandring i Norge /
87

[MARC] Author: Viktor Rydberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 10

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

och i kretsar, som endast döma av vad de se för ögonen, har
icke blott skadat sig själv, utan även skymfat ett namn, som
borde vara honom heligt, nämligen namnet Svensk? Hur
många av dem har icke i det främmande landet saknat det
kraftiga moraliska stöd, som finnes i medvetandet av att
tillhöra ett ädelt och högaktat folk? Måhända hava de flesta
knappt vetat, att de äro Svenskar. Ty sådan är
folkundervisningen i vårt land. Sveriges historia är för de flesta
Sveriges barn en förseglad bok; det bästa arv, deras fäder
efterlämnat, i stora och höga föredömen, frånstjäles dem, släkte
efter släkte; den rikaste källan till karaktärens förädling,
till hugstorhet och mandom, hålles för dem förseglad. Det
fanns en tid, då bonden varken kunde läsa eller skriva; men
några sagor om fädernas bedrifter, några gåtor och
tänke-språk visste han dock att under de långa vinterkvällarna
meddela sina barn. Dessa sagor voro stundom vidunderliga,
men de livade och eldade genom stora exempel, och de
förhärligade fosterlandet; dessa gåtor voro en gymnastik både
för tanken och åskådningen, och de korta tänkespråken
trängde djupt som kraftiga svärdshugg och innehöllo mer
levnads vishet än långa böcker. Nu får han lära att läsa, och
denna kunskap användes till att i honom inplugga Svebilii
långkatekes. Sällan hinner han mer än att nödtorfteligen
kunna rabbla henne utantill. Denna undervisning är av
ensidigt dogmatisk natur och av negativt religiös — ty frukten,
den enda frukten härav blir vanligen likgiltighet, stundom
förakt för religionen. Men var får han nu de exemplen, som
kunna ingiva honom vördnad för sitt svenska namn, var en
tankeövning, om ock av enklaste slaget, var de höga
sede-regler, som utmärka det gamla hedniska Havamal? Så
bristfällig den traditionella och muntliga undervisning var, som

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 22:27:08 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/rvnorge/0089.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free