Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
XI
tale eller skrive om et alment Spørgsmaal,
uden bevidst eller ubevidst at kæmpe for den
ene eller den anden af de Verdensanskuelser,
i hvilke den civiliserede Verden er delt, og
det er ogsaa denne Strid, der udgjør den
verdenshistoriske Proces. Gives der ikke tvende
Grundtyper, til hvilke alle menneskelige
Skabninger kunne henføres — en orientalsk og en
vesterlandsk? Jeg tænker mig, at selve
Naturen bestemmer Fanen, under hvilken vi stille
os i denne uforsonlige Kamp. Naturen, den
gode Moder, sørger lige for sine Børn og
sender med streng Upartiskhed Forstærkninger til
beg’ge Lejre. Hun fylder lige saa gjerne
Jesuiter-nes Seminarier med Disciple, som hun skjænker
Stridsmænd til Barrikaderne. Individerne af
den orientalske Type føie sig naturlig’ dragne
til den reaktionære Lejr, den tilbagestirrende
Verdensanskuelse, hvis Paradis blomstrede ved
Menneskeslægtens Vugge; Individerne af den
hellenisk-vesterlandske Type vælge lige saa
uvilkaarlig den progressistiske Lejr, den
fremadstræbende Verdensanskuelse, hvis Paradis er
et tilkommende Guds Rige, for hvilket
Civilisationen skal bane Vejen. En nevtral Masse af
ubestemt Præg stiller sig endelig paa den
Plads, hvorhen de materielle Interesser vinker
den, — sædvanligvis i Nærheden af de gyldne
Troner og de funklende Tiaraer, thi Ideerne
ere nøgne, de have ikke Guld til at kjøbe en
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>